Då var vi igång med rivning av en styck arbetsbod. Den borde varit tömd på saker, riven och bortkörd för länge sedan, nu är det iallafall dags att kavla upp armarna. Det här med att riva är verkligen min grej. Flera andra tycker också det, för det var många som anmälde sitt intresse av att komma upp till stugan för att vara delaktiga. N var taggad att börja riva, W var med förra veckan när vi tömde den på alla kartonger och annat som inte varit saknat.

(null)

Vi hann precis plocka undan alla verktygen innan himmelen öppnade sig. Det regnade så mycket att vi inte ens kunde ta oss till bilen för att köra till affären. N hade önskemål om att få tälta men det blev inget med den önskan. Tälten hade vi satt upp tidigare på eftermiddagen så vi hade det gjort något som vi ångrade då regnet föll. Det flöt med vatten inne i tältet för tältduken stod öppen när det regnade som mest. Kompisens hund Tjabo var med och inspekterade.

Regn behövs, det var vi båda ense om.

Med det här glada gänget var jag på östersjöfestivalen. Smidigt med tåg kan man tycka, när det funkar som det ska. Det är sex mil mellan Karlskrona och Karlshamn där festivalen ägde rum. Tåget var naturligtvis försenat på grund av elfel. Tågens avgångstider stämmer sällan då det alltid är något som hakat upp sig. Men iväg kom vi till sist och när man väl sitter där på tåget så känner man sig nöjd.

(null)

Östersjöfestivalen är en mycket trevlig tillställning enligt mig. Mycket att se, lyssna till och trevliga små ställen som ploppat upp med mat och andra godsaker. Naturligtvis är där även marknad. Solglasögon måste testas.

Tjerna hade kul när de testade mössor.

Ett annat tåg som inte var försenat var festivaltåget. Vackra flickor och spelande parader och mycket annat fick vi se.

(null)

Denna bilden blir jag så glad över, mitt tokiga barnbarn som står på händer och hjular hela tiden. Kul med poliser och väktare i bakgrunden.

Naturligtvis så blev det en hel del karusellåkning.

Mammagos efter att mamman varit i luften en stund.

(null)

Härlig och mysig eftermiddag och kväll med godingarna.
Nu jobbas det för fullt i Karlskrona med förberedelserna inför skärgårdsfesten.
Ännu mera trevligheter att se fram emot.

🤩

I lurarna just nu!
Grekiska myter blir levande igen
i Madeleine Millers roman.

(null)

Tretton timmars lyssnande från hjältarnas tid. Mycket välskriven och spännande. De sägs att det tog tio år att få ihop detta mästerverk. Rekommenderas verkligen.

När vi var på ön senast så blev det kvällspyssel i form av stenmålning.
Fantasin flödade och jag kände mig stenrik på morgonen när hela köksbordet var fullt av varierande skapelser.

Jag pysslade med lite annat medan sonen och kusintvillingarna målade. Första stenen är sonens verk.

(null)

Tjerna tyckte det var jättekul att plocka stenar för att sedan måla på dem. De flesta är hämtade i min stenrabatt så de behövde inte gå så långt.  Jag fick inte vara med när stenarna skulle tillbaka till sina ej konstsmyckade vänner, det skulle bli en överraskning.
Imponerande fint, tycker jag!

Jag misstänker att samlingen kommer att utökas nästa gång tjejerna är på ön.

Golf är något som många sysslar med
nu för tiden, gammal som ung. I helgen fick jag förmånen att testa på med hjälp av sonen.
Det viktiga är att lära rätt från början och då behöver man hjälp så att man står rätt och håller armarna intill kroppen.
Skulle vara kul att testa lite mer på riktigt, men det får vara till ett annat år. Just nu finns det inte någon tid över för golfandet i min agenda.

(null)

Lite så här på skoj hinner jag alltid med!
Trevligheter är ju alltid uppskattat 😍

…. som igelkotten kommer fram på kvällen.
Tyvärr är nog inte kotte lika lycklig över att få syn på mig. Jag tror att jag är lite poppis iallafall för maten jag bjuder på uppskattas. Dessa små tofsarna vid öronen är ju så söta.

❤️

….. ja så heter stadens nya utsmyckning av Lisa Jeannin och Rolf Schuurman. Den är tre meter hög och 200 kg tung gjord av brons samt metall. Den smyckar den nya stadsdelen Pottholmen som ligger på den norra delen i centrala Karlskrona,

Konstverket ska föreställa två krukor vända mot varandra och som binds samman med en struktur som kan liknas vid trädet.
I konstnärens tolkning är det den aldrig sinande källa ur vilken allt kan växa.
Vad tycker invånarna om den fina konstverket?
Stan är uppdelad i tre läger!
Några tycker att de ser ut som två pottor med bajskorvar som håller ihop hela skapelsen.
Andra tycker "vem bryr sig" och de andra ser det för var det är.
Jag ser inga bajskorvar iallafall men jag kan inte påstå att det är det snyggaste jag sett. Jag gillar krukorna eller rättare sagt en av krukorna för en hade räckt.  Vem vet, rätt var det är så kanske jag tycker om den.

Är det något E gillar förutom att vara ute hela dagarna när vi är på ön så är det att gå till kossorna. Tur de finns i närheten.

På upptäcktsfärd ut i
vida världen ❤️

Mysdagar är de bästa
dagarna 🥰

…. Inga medvetna ord
Så fort och så tyst
gick Du bort från vår jord
Bland tankar och minnen
som färgat Din härd
Du talar och skrattar
Vi minns dig och ser

Tack för alla fina år
Tack för att du alltid fanns där
Finaste Åse, vän och kollega

❤️
I söndags var vi och besökte N på kollot som hon ska vara i nästa två veckor. Lillebror var helt exalterad över att få åka den lilla godsbåten över till ön där syrran stod och väntade med båda armarna vinkades i luften. Vilket kramkalas det blev. Trotts att det var en rätt så lång promenad från båten till lägret så gick lilleman med ett stadigt grepp i syrrans hand. Jag hade packat med fika som vi mumsade på när vi hade fått en guidad rundvandring på kollot av N.

(null)

Säljö barnkoloni har funnit i 70 år. Det var majblomman som finansierade barnens tillvaron där från början. Om jag inte missminner mig så tror jag bestämt att något år var där endast läger för tjejer. Mannen som har hand om lägret nu har jobbat där sedan 1986 och han älskar sitt kollo.
En timme gick väldigt fort och det var dags för oss att bryta upp. Lilleman var inte helt nöjd över att syrran skulle stanna kvar.

❤️
När min svägerska fick veta att mitt nya pass hade kommit så kom hon med veckans bästa förslag. Äventyrs lyster som jag är sa var jag inte sen med att haka på. Så svägeskAnn (hon heter Ann) bokade direkt, troligtvis för att jag inte skulle hinna ångra mig. Äventyret blev en 24-timmars kryssning till Polen fram och tillbaka med Stena Line.

(null)

Avkopplande, trevligt och mycket gott. Fint väder på vägen dit så vi passade på att hänga lite i baren. Det blåste lite men det var bara skönt.

På kvällen hade vi bokat buffé och det smakade väldigt bra. Det finns mycket att välja på i buffén och det är både vällagat och mycket smaskigt. Efter maten gick vi vidare till discot som endast fick ett snabb besök av oss. Så vi tog oss en runda till  shoppen med flytande varor istället. Trevligt att ha lite i skåpet nu i sommar ifall man får lust att ta sig ett glas.

Ovädret som drog fram under natten och som höll min svägerska vaken missade jag totalt. Det hade både gungat och mullrat ute på havet enligt svägerskAnn, men Lotta hon sov.