Skyddad yrkestitel!

2kommentarer

Enligt förslag som röstades igenom i riksdagen år 2021 så ska undersköterska bli en så kallad skyddad yrkestitel. Det är socialstyrelsen som bestämmer vilken utbildning som har rätt kompetensnivå. Det har ju funnits många utbildningar allt från veckor till treårig gymnasieutbildning. 
Från och med den första juli 2023 kan man ansöka om sin titel och de som behöver validera eller kompletterar sin utbildning har tio år på sig.  Jag tillhör den gruppen som inte behöver ansöka om en skyddad yrkestitel eftersom jag inte tänkt jobba tills juli 2033. 

(null)

Jag kan ju börja med att damma av min brosch som jag fick köpa när jag fullföljt min utbildning. Jag köpte två, en blå och en röd. Har helt ärligt inte använt någon av dessa. Jag jobbade i nattpatrullen mina första femton år i kommunen och under större delen av den tiden använde vi privata kläder och då hade jag ingenstans att fästa den. 
Tanken från början var att kommunal skulle driva frågan om att undersköterskan skulle få legitimation. Men nu ser kommunal detta som en viktig delseger att undersköterskor ska få skyddad yrkestitel. Skillnaden är att en legitimation är kopplad till personlig lämplighet och skyddad yrkestitel handlar mera om formell kompetens. Summan av detta är att legitimation kan dras in om personen visar sig vara olämplig medans den som har skyddad yrkestitel kommer inte att kunna återkallas. Det fattar ju vem som att undersköterskor aldrig kommer att få någon legitimation. 
Så med detta sagt så är det endast socialstyrelsen som går vinnare ur detta för det kommer att kosta att få sin yrkestitel prövad. 

Hur som så är tulpaner vackert, för att prata om något helt annat 😂.

(null)

Trevlig onsdag! 



2 kommentarer

ibod11 - Ingrid

18 Jan 2023 16:06

Skönt att du slipper bry dig men trist att ni inte kan få bli legitimerade. Jag gissar att det är blandade känslor om detta. Ett erkännande men inte vad ni ville ha. Men visst är tulpaner vackra. Därom finns ingen tvekan :D
Kram

Hannas krypin

19 Jan 2023 09:17

Jag tycker att det är riktigt bra att vi undersköterskor får en skyddad titel. Vem som helst kan inte göra vårt jobb och det är verkligen inget lätt jobb.

Kommentera

Publiceras ej