Öarna Hästholmen-Ytterön

2kommentarer

Mellan mina sovpass idag så bestämt vi att göra en liten utflykt. Perfekt väder för vandring så vi styrde mot linjefärgan som skulle ta oss över till Hästholmen-Ytterön som ligger i Karlskronas östra skärgård ca 35 km från Karlskrona. 

(null)

(null)

Linfärjan över sundet går en gång i kvarten mellan 05 och 24. Vill man åka mitt i natten så går det att beställa överfart. 

(null)

Vill man inte åka linjefärja så kan man året runt åka skärgårdsbåten Ungskär. Just när vi var på tillbakaväg från vår tripp så dök Ungskär upp med hela båten full av turister.

(null)

Min gissning på nedan foto var en ställning för fågelskådning. Men fel hade jag. Vid närmare granskning så ser ju även jag att det skulle vara riskabelt att stå på övre plan och skåda. Det rätta skulle vara en båk, ett fast sjömärke utan utan ljus. 

(null)

Blommor är ju alltid trevligt att skåda. Vi blev lite fundersamma över vad detta kunde vara. Efter lite googlande så kom vi fram till att det är en sömntornstekel som lagt sina ägg i en rosenknopp och då bildas karaktäristiska lurviga nystan istället för blommor. En sömnrosgall innehåller upp till 60 kammare med en larv i varje kammare. 
 
(null)

Gott om grillplatser och andra trevliga ställen för bad och fikastunder fanns på olika platser på ön. Det fanns även ställen man kunde besöka när behoven tränger sig på, med öppen dörr kunde man skåda detta. 

(null)

Mycket trevlig vandring från ena sidan av ön till den andra. Det var väldigt många år sedan jag var där senast. När jag var barn så brukade jag åka med min faster och man för att hälsa på bekanta. Oftast så sov vi över och det var väldigt spännande för de hade barn i min ålder. För att vi inte skulle lockas av att hoppa ut genom fönstret och hitta på nattligt bus fick vi till oss att det spökade på ön.  Nu som vuxen har jag läst mig till att det faktiskt spökar på en viss plats på ön. Mer om det i ett annat inlägg. 



2 kommentarer

Anki

21 Aug 2023 09:55

Vilken trevlig dag det blev! Fina bilder också!
Sömntorn är alltid lite speciellt att hitta :)
Ha en fin dag!
Kram

S

26 Aug 2023 09:41

Roligt att återvända till ställen där man har varit som barn. Ibland stor igenkänning, och ibland verkar allt ha ändrat sig. Det ser ut som ett trevligt ställe att vandra på.
Kram!

Kommentera

Publiceras ej