Inskolning på förskola!

5kommentarer

Jag minns med en rysning när jag skulle skola in mina två äldsta barn hos en dagmamma. Det fanns många dagmammor i början på åttitalet som öppnade upp sina hem och gjorde ett fantastiskt jobb för många barn. Men vi drog en nitlott.... men det var då !! Idag 2021 är de flesta utbildade pedagoger inom förskolan, många har till och med vidareutbildning inom olika specialområde. Nu till sak. Mitt minsta barnbarn började sin inskolning för fem veckor sedan och håller fortfarande på. Dag ett och dag två gick hur bra som helst, lilla E fann sig väl till rätta med nya saker och ena av pedagogerna som han gillade extra mycket. Dag tre skulle då min dotter sitta lite bakom en bokhylla och inte vara delaktig i lek eller samtal. Efter en stund, kanske tjugo minuter dyker en av personalen fram och säger att min dotter kan gå fram till E och säga "hej då". E blev så glad när hon kom fram från sitt gömme något han inte kommit på förrän nu, han sträcker sina armar mot min dotter, skrattar högt och vill till henne. Säg "hej då",  uppmanar personalen, ansiktet förvrids på E och han hamnar i panik. Slänger saker och skriker så han får inte luft medan dotter uppmanas hela tiden att vinka och gå. Efter tjugo minuter hämtas min dotter av personal som säger att du får nog komma in nu. När min dotter kommer tillbaka gör E allt för att slingra sig ur personalens grepp som nu sitter och tvångshåller honom. 
Där kommer min dotter fram ur sin undanskymda plats efter nästan en halvtimme för att plötsligt försvinna med ett "hej då" Hur tusan tänker man där. I och med denna händelse sov inte E på två nätter, han gick inte till någon inte ens till sin älskade storasyster som han avgudar. Min dotter fick inte gå på toa eller gå in i ett annat rum förrän det blev panik. Som tur har min dotter en förstående chef som gjort det möjligt att förlänga inskolningen. Nu som först efter fem veckor hade det gått lite bättre igår. Från första händelsen tills igår har personalen varit på min dotter att hon måste "rycka av plåstret" samt att hon har separationsångest och att hon är överbeskyddande. Efter att min dotter pratat med förskolans chef blev personalen sura. Min dotter gav sig inte utan ringer upp chefen igen och då blev det lite bättre. Ska det behöva vara så här 2021? 

(null)

Idag får jag hoppas
det går ännu bättre. 

5 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

15 Sep 2021 22:00

Jag blir riktigt upprörd. Förskolepersonal vet inte allt och förstår inte alla barn bara för att de har utbildning. Superbra att din dotter stod på sig och pratade med chefen. Det måste kännas fruktansvärt när ens barn får en sådan reaktion och ännu värre för att personalen beter sig så dumt. Jag hoppas verkligen att det ska fungera bra nu.
Kram

Anki

16 Sep 2021 07:02

Förskräckligt! Det verkar ju inte klokt! Bra att din dotter inte gav sig - och nu är det bara att hoppas att det går bättre för var dag som går.
Kram

Anki

16 Sep 2021 07:03

Jag igen ... vilken underbar bild!
Kram

Erika

17 Sep 2021 07:04

Så ledsamt att läsa. Hoppas att personalen skärper upp sig så att allt ska fungera framöver. Kram!

S

18 Sep 2021 16:55

Det där lät ju inte alls proffsigt från personalens sida. Bra att din dotter sa ifrån. Jag hoppas det blir bättre nu.
Men åh vilken fin bild!

Kram!

Kommentera

Publiceras ej