Guidad tur i Halmstad

1kommentarer

Det är fantastiskt trevligt att vara på tur med en guid som har koll på det mesta. Efter en väldigt god bit mat på Yoss, som för övrigt guiden bjöd på blev det en rundtur på stan. Vi började med Kungastenen av Edvin Öhrström som 1952 gjorde denna maffiga stenskulptur som står framför Rådhuset på Stora Torg. Stenen är till minne av kungamötet 1619 där det festades i dagarna sju.

(null)

(null)

Efter ett halvt varv på stående fot så stegade vi vidare mot Carl Milles staty Europa och Tjuren. Här rövar Zeus, i en tjurs skepnad bort prinsessan Europ. Motivet hämtat från grekisk mytologi. Den invigdes 1926 inför flera tusen åskådare. Fontänen är gigantisk. 

(null)

(null)

Efter grekisk mytologi fick Neptunus av Peter Mandl besök. Verket består av tusen glasskivor från en nerlagd glasfabrik i Pilkington som Peter skurit ut för hand och staplat på varandra. Titeln anspelar sig från  havsguden från den romska mytologin. 2020 fick skulpturen lite kärlek och omtanke i form av en tvätt samt lagning av krosskador av en kostnad på 250.000 kr 

(null)

Eftersom jag blev lite upptagen där ett tag av min nyfunna vän missade jag vad guiden hade att säga om Flickan i baljan.

(null)

Hur som så är det Lena Cronqvist som är skulptör till Flickan i Baljan och enligt mig är den lite speciell där den står i den stora parken. 

(null)

Tyvärr hann vi inte gå in i biblioteket som jag tycker är fantastiskt vackert och rymligt. Men utanför bibblan på studentboendets vägg har Carolina Falkholt gjort en graffitimålning. Om jag inte minns fel så hade väl Carolina varit anlitad för att smycka med graffiti på tråkiga elevskåp på en skola som blev väldigt omtalat. Motivet var väl inte passande, tror jag. Förhoppningsvis så rörde inte Carolinas graffitimålning "Pi" upp lika mycket känslor. 

(null)

Efter "Pi" blev det fika 🤩

1 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

11 Sep 2021 16:03

Tack för rundturen i en stad jag en gång kallade hemma. Men jag kände inte igen mycket mer än Europa och tjuren och det är nog förklarligt när man ser hur dominerande den är :D Kul att du fick en guidad tur och i fint väder dessutom. Halmstad är en fin stad men kanske mest på sommaren. Det jag minns från andra årstider är hur risigt och småkrulligt mitt hår alltid var av alla salta vindar :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej