Okunskap!

2kommentarer

Jag som trodde jag var duktig.  
Men tji fick jag.
 De fyra senaste höstarna har jag klippt ner min plymspirea, inte bara fröstänglarna som jag annars har gjort.  
För varje år har plymspirean bara blivit 
mindre och väldigt spretig. 
Mina så frodiga spireor som annars varit en del av trädgårdens stolthet.

(null)

Det var av en tillfällighet som jag fann svaret
när jag googlade ang en annan växt i trädgården. 
Man ska INTE klippa ner plymspireor!!!!
För att i stjälken finns ett hålrum och när det på vintern kommer snö eller regn och lite frost eller en kall vinter så fryser rotsystemet sönder. 

(null)

På två ställen i trädgården där spireorna vajat så vackert är rotsystemet helt dött.

(null)

Förhoppningsvis så kommer de att repa sig nu 
när jag vet vad jag inte ska göra.

(null)

Till våren ska jag 
återställ med nya.


2 kommentarer

Anki

01 Nov 2021 08:41

Så tråkigt med spireorna! Lycka till med nya - och nu vet du ju hur du inte ska göra.
Kram

Ibod11 - Ingrid

01 Nov 2021 12:32

Nu blir jag lite fundersam. Jag har haft flera plymspireor som jag klippte ner varje höst. Varje vår kom det upp nya skott och jag märkte aldrig att de blev sämre eller glesare. Förmodligen skulle de ha blivit ännu finare med rätt skötsel men det går som en röd tråd i mitt liv med vanskötsel av växter som oftast klarar sig bra ändå. Väldigt underligt men jag hoppas att du får ett väldigt bra resultat när du fortsättningsvis gör på rätt sätt :D Lycka till!
Kram

Kommentera

Publiceras ej