Ristafallet

2kommentarer

Vatten är ju bara så mäktigt när det forsar och far som en vilde. Ristafallet var verkligen en fantastiskt upplevelse . Det var när vi var påväg till Åre som jag såg skylten ner till Ristafallet, redan där och då bestämde jag att på hemvägen från Åre så skulle vi svänga inom. Mina bilder gör verkligen inte fallet rättvist eftersom jag bara hade mobilen med mig. Ristafallet som ligger längs med Indalsälven öster om Åre sägs vara ett av Sverige vackraste fall. 

(null)

Ristafallet är ju även känt som inspelningsplats för Ronja Rövardotter då det representerade det dånande Glupafallet. 

(null)

Här ska även finnas både uttrar och bävrar i området. Men det är ju skygga djur så det brukar endast vara spår som vittnar om deras närvaro. För den som är intresserad av fiske så är det rena rama gottebordet både uppströms och nedströms . 

(null)

Nästa gång jag kommer hit så ska jag tälta på den lilla campingen, eller kanske jag hyr en stuga. Ristafallet återvänder jag gärna till, en mäktigt känsla som infinner sig när man står precis intill fallet på en av utsiktsplatserna när vattnet forsar fram. Fallet är 50 meter brett och 14 meter högt och ligger 350 meter över havet. Både vattenfallet och blandskogen intill är väldigt gamla och unika. Området är ett skyddat naturreservat. 

(null)

Ristafallesrundan sparade jag till 
nästa besök. 



2 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

23 Jul 2021 08:20

Vilka härliga bilder och vad sugen jag blir på att besöka Ristafallet igen när jag läser ditt fina omdöme. Det är många år sedan jag var där och då arrenderade goda vänner campingen. Jag vet inte varför jag inte har tagit mig dit sedan dess men det måste bli en ändring nu. Tack för att du påminde mig :D
Kram

Erika

29 Jul 2021 07:14

Mäktigt!!

Kommentera

Publiceras ej