Smakrik örtgryta!

3kommentarer

Visst är det underbart när man kan börja klippa från sina egna örter. Varje gång jag passerat örtgrytan idag har jag nypt bort lite timjan eller gräslök. Blev sugen på matjessill, det får bli nästa gång jag kommer hit. 

(null)

På sommaren då någon köpt krukor med örter från matbutiken (inte jag) så brukar vi plantera resten här i grytan när vi ätit. Dessa hubbar är från förra årets plantering. Jag blev lite överraskad att timjan hade klarat vintern. Det är nog första gången. Kanske detta var flerårig, den smakar bra iallafall. 

(null)

(null)

Nu är björnbärsbusken på plats och det känns mycket bra. Får bara hålla tummarna för att den klarade av flytten. Det finns massor av fina små blad som förhoppningsvis kommer att växa på sig. Enligt expertisen så skulle två grenar från roten sparas och resten klippas bort så det gjorde jag. Dessa två ska tydligen stå för börnbärsbuskens stomme. Tur jag läste på för jag hade säkerligen sparat alla ämne från roten. 

(null)

(null)

Ny vecka och nya möjligheter.
Håll ut! 

3 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

26 Apr 2021 19:02

Mums, vad mycket gott du kan gå ut och äta i din egen trädgård i sommar. Och redan nu kan du njuta av både gräslök och timjan från din fina grytplantering :D Björnbär är jättegott men jag har aldrig sett några vilda och det kanske beror på att de inte växer vilt. Det vet jag inget om men jag minns hur gott det var att plocka dem från min mammas trädgård.
Kram

Erika

27 Apr 2021 07:41

Bra tips med örterna! Ska prövas 🙂!

Anki

27 Apr 2021 13:42

Gräslöken är härlig, härdig och livskraftig - och timjan har jag både här och där, men inte i kryddlådan där jag en gång planterade den :)

Kommentera

Publiceras ej