Haflinger

4kommentarer

Haflinger är en mycket trevlig och vacker häst där alla i denna rasen är kastanjfärjade (fux) med lingul man och svans. Denna hästras härstammar från Sydtyrolen i Italien, där den fått sitt namn från byn Hafling. 

(null)

Detta är en allroundhäst och passar till de flesta aktiviteter. I Sverige finns rasen representerad inom de flesta tävlingsgrenarna i både ponny och storhästklasser. 

(null)

Haflingen är en seg bergshäst och väldigt säker på foten. Har man sett en haflinger springa runt i en stenrik sluttning så förstår man hur lätt den rör sig trotts hinder. 

(null)

Det kännes gott i mitt haflingerhjärta att få klappa mulen på dessa godingar igår när dottern och jag var på promenad. Eftersom vi också haft förmånen att äga två stycket haflinger på den tiden då vi själva hade hästar så blev jag allt lite sugen. Har man en gång haft häst så kommer saknaden över en ibland.  

Då var det fredag igen
och med det önskar jag,
Trevlig Valborg! 

4 kommentarer

Micke

30 Apr 2021 12:13

Oj, vilken fin häst, kan nästan känna doften av den här.
Älskar ju hästar även om jag nog inte skulle vilja ha en själv.

Tur vi på skolan åtminstone åkte till en hästgård för några år sedan med kidzen.
En av kollegorna då hade ett finger med i den gården, dit vill jag åka igen någon gång.

Ha en fin Valborg.

Ibod11 - Ingrid

01 May 2021 08:15

En fantastiskt vacker häst som jag gärna också skulle vilja klappa på mulen :D Den är inte bara vacker utan ser dessutom väldigt snäll och gosvänlig ut. Jag kan tänka mig att saknaden efter era hästar känns i hjärtat och särskilt när du ser hästar av samma ras. Det är nog något liknande jag känner för hundar och det känns mest när jag ser hundar som liknar mina fina vovvar.
Kram

Erika

02 May 2021 21:03

Min son red under ett antal år på en haflinger på sin ridterapi. En rolig och stabil häst!

Anki

03 May 2021 07:09

Verkligen en underbar häst! Jag har inte några egna erfarenheter av rasen, men som gammal hästtjej så har jag läst om dem - och att de är riktiga allroundhästar. Vackra dessutom! :)
Kram

Kommentera

Publiceras ej