Babba, Sosso och Diddi

6kommentarer

Innan jag gick på mitt nattpass så fick jag förmånen att umgås med ett av mina barnbarn. Föräldrarna var upptagna på annat håll så då fick farmor vara behjälplig. Dagens stora utmaning var att lära mig namnen på babblarna. Mitt lilla barnbarn som fyller två om någon månad skrattade förtjust när hon lurade mig på deras namn. Eftersom jag vet att hon har full koll så tyckte hon att det var extra roligt när Bibbi fick bli Bobbo och Sassa blev Gagga. 

(null)

Längst fram har vi Gagga och Babba. Den mörkrosa till vänster heter Diddi och Sissi står intill. Den ljusrosa som ser ut som ett hjärta heter Sosso hennes tvilling är röd och heter Doddo och den är min favorit. Tolv figurer finns, men idag hittade vi bara tio. Om jag känner den lilla damen rätt så ligger de säkert nerbädda någonstans eller så gömmer de dig i bollhavet. De här figurerna är framtagna för att att träna barn i de olika språkljuden. Något som verkligen stämmer när jag hör lilla E rabbla på som om det vore en melodi. Extra kul blir det ju när man får skratta åt farmor när hon säger fel.  

(null)

(null)

(null)

När vi ätit kvällsmat så skulle händer och mun torkas. Jag tror att E torkade hela huvudet innan hon var klar. Farmor gick iväg till jobbet med lätta steg efter att fått umgås med detta lilla hjärtat. 

Då var det helg och jag går av kl 07.00 sedan är jag ledig hela härliga helgen. 



6 kommentarer

Anki

23 Apr 2021 06:13

En söt liten tjej ... och hon hade säkert lika roligt som farmor :)
Jag minns mina försök att hålla reda på babblarnas namn och hur jag blandade ihop dem - alltid till Charlies stora förtjusning :)
Ha en fin fredag!
Kram

S

23 Apr 2021 11:34

Babblarna verkar gå hem riktigt ordentligt hos de små. Mina barnbarn diggade dem som tusan. Nu är de något större och har andra intressen, men jag tror att babblarna var ett bra steg i utvecklingen, och roligt med de tydliga färgerna och formerna. Och som sagt, jättekul när farmor säger fel.
Så fina bilder på lilla hjärtegrynet ditt.

Ha en härlig helg, kram!

Micke

23 Apr 2021 11:47

Babblarna var något nytt för mig, googlat så nu vet jag mer än jag gjorde när jag vaknade i morse ;)
De är ju roliga de små, frugan älskar att passa sina barnbarn fast numera blir det mest att de kommer hit och äter, de är ju tonåringar numera, den äldsta 18 år.
Kul när de kommer över.

Ha nu en underbar fredag och helg :)

Micke

23 Apr 2021 11:48

Babblarna var något nytt för mig, googlat så nu vet jag mer än jag gjorde när jag vaknade i morse ;)
De är ju roliga de små, frugan älskar att passa sina barnbarn fast numera blir det mest att de kommer hit och äter, de är ju tonåringar numera, den äldsta 18 år.
Kul när de kommer över.

Ha nu en underbar fredag och helg :)

Gittan

23 Apr 2021 14:51

Så söt det förstår jag att det var lätt att jobba efter det umgänget. De brukar ha full koll på sånt och det är klart det är kul att luras lite. Skönt att vara ledig sedan då.
Kram och trevlig helg.

Ibod11 - Ingrid

23 Apr 2021 19:15

Jag har hört talas om babblarna och någon bild har nog också fladdrat förbi men jag har väldigt lite koll på dem. Men naturligtvis finns det en pedagogisk uträkning med namnen och det är ju bra. Jätteduktigt av dig att lära dig alla namn och nästa gång kanske du ska imponera på ditt härliga barnbarn :D Tvåårsåldern är kanske den roligaste åldern då massor av prat bubblar fram :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej