Coffea arabica

3kommentarer

För några månader sedan flyttade det hem en kaffeplanta till mig. Eftersom jag inte är någon kaffedrickare så tänkte jag det vore kul att ha en kaffeplanta iallafall. Vad jag läst mig till så ska fröet ta väldigt lång tid på sig att gro, ca 2,5 månader. Hur länge mitt exemplar har grott vet jag inte men den är väldigt söt med sina mörkgröna blad med lätt vågiga kanter. Den gillar värme och helst vill den ha konstgjord belysning. Lampan under diskbänken är ofta tänd  så här blir det varmt och skönt. Plantan ska vattnas ca två ggr i veckan mindre vatten på vintern om man vill att den ska blomma på våren. Min är ännu så länge för liten för att blomma så den får  samma mängd varje vecka. Jorden ska vara väldränerad, då trivs den som bäst. Får väl se vad som blir av denna lila gröna skönhet, ännu så länge verkar den trivas. I vilt tillstånd kan en kaffeplanta bli ända upp till tio meter. Hoppas min håller sig liten och nätt länge, den är precis lagom som den är nu. Tur den inte är snabbväxande. 

(null)

Då var det onsdag
igen. 




3 kommentarer

Erika

25 Nov 2020 07:56

Du får sköta den lite lagom noga så att den inte trivs för bra och blir tio meter hög😁!

Badtanten

25 Nov 2020 17:38

Jätte roligt med lite annorlunda växter. Köpte själv en Kaffe och en Banan planta för ett tag sedan. Ska bli så roligt att få se hur de utvecklas. Häftigt att du hade tänkt på mig för nån dag sedan och plötsligt så började jag blogga igen.
Kramelikram

Ibod11 - Ingrid

25 Nov 2020 18:52

Vilken fin liten kaffeplanta :D Det är extra roligt att lyckas om man har haft en planta sedan den var väldigt liten eller om man har satt frön och drivit upp den själv. Du verkar påläst och gör allt för att den ska må bra hos dig. Hos mig skulle den inte klara sig länge för här får alla växter samma behandling. De dränks och sedan får de klara sig i minst en vecka för att sedan dränkas igen :D Lycka till med din planta!
Kram

Kommentera

Publiceras ej