Det spirar på ön!

3kommentarer

Gräslöken har börjat kikat upp med sina spröda strån. Till midsommar brukar gästerna köpa med sig kryddor i små plastkrukor. När de använt det som behövs, plantera resten i mitt gamla kokkärl som står intill odlingslådorna. Här har vi sedan färska kryddor hela sommaren. Dessa hubbar med gräslök är från förra året. 

(null)

(null)

Vitlöken planterades i höstas. Jag fick några klyftor av min svärdotter som tur var annars hade jag nog kommit på det försent. Jag brukar gå och nypa av en bit av bladen som jag sedan använder i sallad eller som ibland direkt in i munnen. Nu ser de lite hängiga ut, hoppas att det som växer under har bättre status. Det brukar vara väldigt gott med hemodlade.

(null)

Mumsigt😁


3 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

31 Mar 2020 21:18

Vilket fint hem gräslöken har fått. Inte underligt att de trivs och växer där. Bra idé att plantera de plantor som blir kvar efter användning. Vitlök har jag aldrig odlat men du lyckas säkert bra med den. Sedan kan du njuta av att få skörda det som sedan kryddar maten så gott :D
Kram

Pernilla

31 Mar 2020 21:36

Mums! Jag bandat kryddor bland blommor i krukorn på sommaren. Gräslök, persilja, salvia, oregano. Finns inget bättre än att plocka från egen odling. Vitlök kom däremot inte ner i jorden. Funderade på att odla på dem inne i kruka nu. Men det är nog försent. Nästa höst, då ska det bli av.
/P

Anki

01 Apr 2020 08:21

Härligt när det grönskar! Här finns hur mycket gräslök som helst ... de har nästan invaderat mitt kryddland - och finns även bland blommorna i rabatten. Hade tänkt sätta vitlök i höstas, men glömde bort det ... det var dumt!
Ha en bra dag!
Kram

Kommentera

Publiceras ej