Brudbröd eller Älggräs

1kommentarer

Det där med att artbestämma blommor hemma vid datorn med hjälp av Google är inte det lättaste. Jag fick ett mycket bra tips av en duktig och väldigt kunnig vän som kan det där med blommor, jag skulle kolla på bladen. Tipset tar jag med mig till nästa gång  Eddie och jag är ute på blomrunda. Nu måste jag bara tillbaka till Hörninge mosse när nätterna  är färdigjobbade för att även fotografera bladen. Hur som så kom jag fram till att denna blomma heter brudbröd utan att ha vetskap om hur rötter och blad ser ut. Brudbröd är en art i familjen rosväxter och ska vara väldigt lätt att känna igen på de starka och sega kulformiga rötterna. Dessa knöla magasinera vatten in för torrare perioder. Mot hösten blir rötterna mjuka och tydligen väldigt välsmakande enligt vildsvinen som gärna bökar upp för att mumsar i sig. Brudbröd trivs bäst i våtare terräng. 

(null)

(null)

(null)

Kul med blommor!




1 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

09 Jun 2020 20:56

Det finns väldigt många olika växter med vita små blommor i klungor. Älggräs känner jag igen när jag ser hela växten men jag skulle inte vara lika säker om jag bara såg en närbild på blommorna. Jag tycker dock inte att de ser ut som på dina bilder och du har säkert helt rätt i din slutsats. Jag kände att jag ville vara lite mer säker så jag googlade och tydligen ingår brudbröd i familjen älggräs :D Men de ska inte vara särskilt vanliga här och älggräs finns det mängder av. Fina bilder. Och visst är det kul med blommor :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej