Stenmalet Ölandsvete

3kommentarer

Innan nattens jobb slängde jag ihop en liten deg. Brödbullar som smakar smaskens. Blev väldigt baksuget eftersom jag stannade till vid Isgärdes kvarn påväg hem från stugan på Öland igår. Ölandsvete har en högre proteinhalt och flera näringsämne än vanligt höstvete. Mjölet har hög halt av mineraler som järn och zink liksom vitaminer. Jordmånen och klimatet på öland är väldigt förmånligt för att få till dess fina kvalitet. Det finns massor av gott som kan bakas av detta mycket smakrika mjölet. I veckan tänkte jag baka lite skorpor, kanske jag även vispar till lite våffelsmet. Bullarna blev väldigt väldigt goda.

(null)

(null)

(null)

Tog med till jobbet,
väldigt uppskattat.

3 kommentarer

Anki

24 Feb 2020 09:13

Jag köper stenmalen rågsikt i "vår" kvarn, Orga kvarn, bara några km från där jag bor. Blir såå gott bröd!
Ha en fin dag!
Kram

Ibod11 - Ingrid

24 Feb 2020 18:51

De ser väldig goda ut och jag är inte förvånad över responsen hos dina arbetskamrater. Klart att det blir uppskattat när det bjuds på gott hembakat bröd. Det blev säkert extra gott tack vare det speciella och näringsrika mjölet från din ö :D
Kram

S

27 Feb 2020 10:27

Så goda de ser ut! Roligt med lokalanknytning. Den som kommer med nybakat brukar bli populär. :)

Ha det gott så här i brytningen mellan någon sorts vinter och förhoppningsvis en rejälare vår. Kram!

Kommentera

Publiceras ej