Citrussläkten

2kommentarer

När jag var hemma hos lillebror för några kvällar sedan så hade min svägerska köpt en förstor grapefrukt som låg på diskbänken. Jag har sett den i fruktdisken någon gång men trott att det var någon slags melon. Min svägerska erbjöd mig att provsmak och nyfiken som jag är så tackade jag ju inte nej. Där stod jag med stora ögon och tittade på när hon började skala bort ett tjockt lager med skal efter det var det dags för klyftorna att bli skinnfria. Skinnet var både bäskt och segt och gick inte att äta enligt min svägerska. Mycket gott och när jag satt där och tuggade så kom jag att tänka på att jag ätit det förr men aldrig tänkt på hur citrusen såg ut innan den hamnade i burken jag köpte på en marknad i Thailand. Jag minns att den var mycket sötare då men så är det ju med all frukt som äts där de växer. När jag kom hem så googlade jag fram att frukten heter pomelo eller pompelmus. Igår köpte Jag hem en när jag var och veckohandlade, mycket smaskigt blev det tillsammans med filmjölk, granola och ciafrö. Var bara tvungen att äta en portion ikväll också innan nattens jobb. Innehåller C-vitamin och A-vitamin i rikliga mängder. Gör allt för att fylla på depåerna i dessa gråa tider. 


 
 
 
 

Längtar till frukosten 🤩
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

Gittan

16 Dec 2020 15:53

Jag har nog smakat den nån gång, men tack för tipset. Allt är en nyhet som en kompis till mig sa, man glömmer bort en del...Visst vill det till att fylla på nu i mörkret.
Ha en trevlig kväll. Kram.

ibod11 - Ingrid

16 Dec 2020 18:20

Jag har sett och hört talas om pomelo tidigare men eftersom den tillhör grapefamiljen får jag inte äta den (påverkar medicinen). Det skulle ha varit spännande att smaka men om den påminner om grape så spelar det ingen större roll. Kul i alla fall att du fick lära dig något nytt och upptäckte något du gillar :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej