Kramtäcke

5kommentarer

Efter många månaders funderande och velande har jag nu blivit med tyngdtäcke. Anledningen är att jag måste sova bättre efter mina jobbnätter annars kommer det inte att funka i längden. Har jobbat natt i 20 år i februari med uppehåll på ett år då jag jobbade dagtid. Redan efter två månader så saknade jag mitt nattjobb. Har aldrig sovit vidare länge efter jobbnatt, men nu är det värre än värst. Fick tipset av en jobbarkompis att testa ett tyngdtäcke. Har kollat runt lite men tyckte det var alldes för dyrt för att bara testa eftersom det kostar runt två tusen kronor. Har läst en del om just effekten av ett tyngdtäcke och många tycker att det inte funkar medan andra tycker att det är toppen. Det parasymatiska nervsystemet som påverkar en mängd viktiga kroppsfunktioner skulle stimuleras har jag läst, må-bra-hormonet frigörs samtidigt som stresshormonet sänks av trycket från täcket. Så nu hoppas jag att jag kan lura min hjärna att frigöra sömnhormonet så jag kommer att sova som en stock. På mina lediga nätter sover jag oftast väldigt bra så det är inga problem. Förhoppningsvis kommer jag nu även göra det efter mina jobbnätter. Har provvilat vid två korta stunder med täcket på men i morgon är det första gången som jag kommer att använda det efter en jobbnatt. Kostnade för mitt nya täcke kommer helt klar vara värt pengarna om det funkar. 

(null)

(null)

Återkommer med
utvärdering!

5 kommentarer

Erika

09 Nov 2019 07:48

Tack för tittten i min blogg! Och nu har jag ju hittat hit 😊!

Bolltäcke verkar vara väl värt att prova. Håller tummarna att det kommer att funka. (Svårt att sova alldeles för lite. )

Och vad hittar jag här om inte en aussie. Mycket vacker!

Micke

09 Nov 2019 14:17

Låter ju spännande...avvaktar ditt utlåtande innan jag bestämmer mig...behöver nytt täcke snart så kanske det vore något för mig.

Ha nu en underbar lördag. :)

Ibod11 - Ingrid

09 Nov 2019 15:17

Jag har hört positiva omdömen om tyngdtäcken förut och jag hoppas att det ska hjälpa dig. Sömnen är väldigt viktig och kanske ännu viktigare när vi har kommit upp lite i ålder.
Kram

Pernilla

09 Nov 2019 16:10

Väntar med spänning på resultatet. Funderar på att köpa ett i present till dottern. Men som sagt, det kostar ju en del ...!
/P

S

10 Nov 2019 11:49

Har flera vänner som använder tyngdtäcken och tycker det hjälper. Jag hoppas att du också ska tillhöra den skaran, ju äldre jag blir tycker jag att sömnen blir allt viktigare. Du får återrapportera!

Kram!

Kommentera

Publiceras ej