Hur utrotar man parkslide?

5kommentarer

Den japanska arten parkslide introducerades i Sverige som prydnadsväxt. Det verkar inte vara helt lätt att bli kvitt den här växten. Helt ärligt så skulle jag själv kunna plantera den i min egen trädgård på Ön om jag inte visste bättre vill säga. Den är snabbväxande och fin med sina röda stjälkar, det sägs att den kan växa upp emot tio cm per dag på sommaren. Det tar många år och massor av envishet att slippa den om man en gång bjudit in den i sin trädgård.  Så hur fin den än må vara så får den inte komma till mig. Här är ett foto på ett skott som snabbt vuxit sig upp ur jorden i en trädgård där man försöker att utrota spridning. Arten konkurrerar lätt ut andra växter då den sprider ett ämne med rötterna som är giftigt, rötterna kan även förstöra husgrunder och ledningar. 

(null)
 
😅

5 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

13 Aug 2019 15:10

Kan tyvärr inte vara till någon hjälp. Jag har kämpat med andra växter som sprider sig utan att man hinner med. Men jag har aldrig lyckats utrota någon och till sist har jag bara röjt och sedan låtit det vara. Underligt...jag är ganska duktig på att ta död på krukväxter ;)
Kram

Ibod11 - Ingrid

13 Aug 2019 15:10

Kan tyvärr inte vara till någon hjälp. Jag har kämpat med andra växter som sprider sig utan att man hinner med. Men jag har aldrig lyckats utrota någon och till sist har jag bara röjt och sedan låtit det vara. Underligt...jag är ganska duktig på att ta död på krukväxter ;)
Kram

Micke

13 Aug 2019 18:28

Ja man får vara försiktig med vad man planterar...jösses vilken jobbig växt det låter som.
Men förr visste man väl inte antar jag.

Inget för min balkong iallafall ;)

Ha det fint.

S

13 Aug 2019 19:31

Minns att jag såg en fin fotoutställning där fotografen tagit bilder av övergivna platser, bl.a. hela hus och gårdar i USA som fullkomligt slukats av parkslide! Dekorativt på sitt sätt, fast knappast något man vill ha i sin egen trädgård...

Ha en fin fortsättning på augusti.
Kram!

Anki

15 Aug 2019 06:38

Svaret är Det går inte! Här där vi bor fanns ett stort bestånd när vi flyttade hit för tjugo år sedan ... och som vi har kämpat! Grävt, grävt och grävt! Lagt markväv, sprutat Roundup ... och även om det inte är så mycket så nog finns det kvar, parkslidet!

Kommentera

Publiceras ej