En sann historia!

2kommentarer

Tatueraren i Auschwits av Heather Morris är boken som jag lyssnar på just nu. Detta är en roman som bygger på en sann historia. Det är en berättelse om två vanliga människor i en fruktansvärd tid som bedrövade dem deras ungdom, värdighet och identitet och vad man ibland tvingas för att överleva. Året är 1942 Lale är 24 år och han träffar sin stora kärlek då han  tatuera in ett nummer på hennes arm. Lale dog 2006, tre år efter sin fru. Hela sitt liv brottandes han ständigt med skuldkänslor och en rädsla för att ses som en nazikollaboratör. När allt det hemska egentligen handlade om att överlev, att en dag komma ur helvetet som fri man. Han försökte rädda liv eftersom han skaffat sig fördelar genom att vara lägrets Tätowierer. 

(null)

Boktips!

2 kommentarer

Micke

17 Aug 2019 13:52

Hörde om den boken på tv i sommar...funderar på att se om den går att ladda ner som talbok...jo...så får det bli.

Tack för tipset.

Ibod11 - Ingrid

17 Aug 2019 18:53

Jag har hört talas om den och jag är säker på att den är väl värd att läsa. Men jag har läst böcker om hemskheterna och jag blir så illa berörd och mår dåligt. Det är viktigt att budskapet skrivs och alla borde läsa minst en av alla gripande och välskrivna böcker som finns om vad som hände.
Kram

Kommentera

Publiceras ej