Ecklesiastikminister!

3kommentarer

Det sägs att ecklesiastikminister som är ett finare ord för kyrkominister är sveriges svåraste ord att stava till. Den siste ecklesiastikministern i Sverige var Olof Palme. Vi har gott om svårstavade ord i vårt svenska språk. Ord med flera dubbelkonsonanter kan ofta ställa till problem för att ordet ska bli rättstavat. Som om detta inte vore nog så är det ju alla dessa "tysta" bokstäverna som kan ställa till det. Särskrivning är också väldigt vanligt fel, där en hel mening kan få en helt annan innebörd än det var tänkt. När jag satt på tåget hem från min lilla tripp satt det två killar och samtalade om den pågående svenskundervisningen som de båda hade kommit ifrån. Den ena killen tyckte att det svenskan var så svår att lära för att varje ord hade 100 olika betydelser. 100 kanske var att ta i men visst finns det ord som har olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används. 
Jag är ingen kung på stavning, men jag älskar att skriva, så ibland blir det lite fel. Stavningshälpen finns ju lätt tillgänglig nu för tiden. 
 
 
 
 
💐 

3 kommentarer

Mia

16 Feb 2018 11:08

Jag tänkte spontant: Nu skrev du väl ändå fel... ecklesiastikminister kopplar jag till skola, utbildning, men när jag kollade på nätet så inkluderade den titeln även kyrka.

Man lär sig något nytt nästan varje dag, även som pensionär! Tack!

Pernilla

16 Feb 2018 11:51

Alltså, jag försöker inte ens att säga det. Jag gillar också att skriva men skriver nog rätt dåligt, igentligen. När jag dessutom skriver på mobilen, kan det ibland bli hur som helst. Den har en egenhet att skriva om mycket.
/P

Gittan

18 Feb 2018 17:21

Det kan ju bli lite fel ibland med särskrivning, en helt annan sak. Jag tycker om att skriva och är nog ganska bra på stavning tror jag. Men på mobilen får man se upp....kan bli vad som helst. Ha en skön början på nya veckan.

Kommentera

Publiceras ej