Blå men små!

3kommentarer

Jag tar mig en liten runda varje dag. Oftast så åker de små blå direkt ner i magen men det händer att de även hamnar i en påse. Björnbär är fantastiskt gott, godast är de solvarma direkt från revan. Det är inte utan anledning som de kallas sötbjörnbär. I år är de inte lika stora som förra året men det finns massor så det kommer att finnas lagrade till vintern. Jag knapprade in björnbär på Wikipedia, kära nån så många olika sorters björnbär det finns. De används även i medicinska  ändamål, mot diarre, gurgelvatten vid mun-och svalginflammation samt utvärtes till svårläkta sår. Det sistnämnda där tycker jag är väldigt intressant, men då tror jag det är bladen som används. Hur som goda är de iallafall.
 
 
 
 
En natt kvar 👍👏☀️!
 

3 kommentarer

Pernilla

05 Aug 2018 09:34

Vi byggde om vår terass i fjol och klippte ner hela vår buske. Om man nu kan kalla det buska? Den lär komma tillbaka men i år blev det inga bär att plocka.
/P

S

05 Aug 2018 09:47

Ljuvligt! Men jag har förstått att det finns en massa olika sorter, ibland hittar man sådana som knappt smakar något alls... Jag har ju ingen trädgård, men häromsistens fick jag några dl krusbär av dem som har - kokade in i sockerlag med cognac, tusan så gott det blev. Vi åt med stekt halloumi, slurp så var det slut! Tänker på min mormor som alltid plockade något, vilda hallon, blåbär, svamp... de hade energi de äldre som var vana att tänka på vintern. Särskilt svampen var rätt kul som barn att följa med och lära sig.

Kram!

Ibod11

05 Aug 2018 18:25

Mums för björnbär. Jag skulle bli jätteglad om jag hittade sådana. Smaska och njut så mycket du bara kan :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej