Hadreule elongatula!

3kommentarer

Länstyrelsen har inventerat flera faunadepåer för att se om några insekter eller svampar flyttat dit. Tror ni det blev glädjetjut när de fann en art som aldrig tidigare hittats i Blekinge. Svamborren är en liten skalbagge med det latinska namnet Hadreule elongatula. Så det ska bli intressant att få träffa på denna lilla borre. Får nog ta med förstoringsglaset, för med blotta ögat går den nog inte att se. 
Hade tyvärr ingen bild på den nyfunna skönheten så Ni får nöja er med två andra borrar, sjöborrar 😂.
 
 
 
Det blev inte så mycket långledigt!
Tur jag trivs på jobbet❣️ 

3 kommentarer

S (Ord2)

20 Apr 2018 07:54

En gång i forntiden pluggade jag lite biologi. Roligt ämne och roliga människor. Tror säkert att det jublades på länstyrelsen över skalbaggen. :) Då får du ha det trevligt på jobbet istället då. Kram!

Ibod11

20 Apr 2018 08:35

Haha, världens finaste sjöborrar :D Ingen kan väl vilja se en skalbagge i stället, hur intressant den än är ;)

Mike

20 Apr 2018 16:29

Kul! Har ju jobbat mycket med djur,läst etologi m.m. och har även en dykarutbildning och älskar vatten och det som finns under.
Bilden på dina hundar är ju bara för go ! AS är väl i grunden en vallhund om jag minns rätt men den har också fina bruksegenskaper har jag förstått.Ögonen sen är ju bara för mycket :-) Fina vovvar.
Trevlig helg och en fin sida har du.
PS:Lopis går jag väldigt ofta på och helst på landet.

Kommentera

Publiceras ej