Kära gamla pannkaka!

0kommentarer

Det sägs att pannkakor är en mycket gammal maträtt som troligtvis har funnits i Sverige sedan forntiden. Den omnämns i Olaus Petris skrift första gången 1538. Men hur den åts eller såg ut är det visst ingen som har en aning om. Det man vet är att den innehöll liknande ingredienser som man använder idag. För min egen del så är jag inte så förtjust i pannkakor om jag inte får göra de på mitt vis förstås. De ska vara utan socker, salt och en massa mjöl om de ska tilltala mig. Sedan så ska de gärna serveras med varma bär utan socker. Mums så gott! När jag var mindre och bodde hemma hos mina päron så nästan grät jag när det serverades pannkakor. Pannkakor för mig då var inget man åt som middag utan möjligtvis som efterrätt eller mellanmål. Är det verkligen så att alla ungar älskar pannkakor. Mina har i alla fall gjort det, lika så barnbarnen.
 
På tal om annat så har det nästan regnat konstant här i denna delen av landet i hur många dagar som, bara sedan i går har det kommit nästan 30 mm. Nu när jag körde hem så kom det snöblandat och temperaturen låg på runt nollan. Det ska komma snö i veckan så det är nog lika bra att slänga på dubben trotts att jag gärna väntar in i det sista.
Nu så brinner ljuset så fint här inne medan regnet fortsätter att smattra på rutan.
 

Fortsatt trevlig söndag!
 
:-)

Kommentera

Publiceras ej