Kär kaka, många namn!

2kommentarer

I min mammas kokbok stod det negerboll, men jag föredrar chokladboll helst hemmagjorda, eftersom jag tyckte att förstnämnda var mycket torrare. De ska ha rumstemperatur, ha en mjuk konsistens och inte innehålla för mycket gärna inget alls smak av kaffe. När jag för några dagar sedan googlade på recept, (receptet borde sitta intatuerat i pannbenet efter alla år av bakande av Sveriges mest älskade bakverk), så insåg jag hur många namn denna lilla boll har. Negerboll, kokosboll, delicatoboll, chokladboll, havreboll, chokladbulle eller vad sägs om förtrollade stenbumlingar. Tänkte fira min lediga dag med en liten godsak, så nu är den framtagen och bara väntar på att få rätt konsistens för att behaga mig. Det får duga med Ikeas kokosboll idag.
 
 
 
 
Lika bra att köra igång med dagen så att jag förtjänar min boll 😄
 

2 kommentarer

AnnaKK

11 Feb 2016 09:45

Långt om länge lyckades jag lära mej att säga chokladboll - mest för att hon som jobbade på bageriet en gång spände ögonen riktigt hårt i mej när jag bad om att få köpa ett par negerbollar... "Chokladbollar", rättade hon!! ;-DDD

Nu är hon död och bageriet nerlagt - och jag har slutat baka enligt mitt gamla negerbollsrecept och gör istället något som heter Delicato-bollar.

Googla fram det receptet, så tror jag att du också går över till det i fortsättningen!? :-D (Fast vad tillverkarna av de äkta Delicato-bollarna framöver kommer att säga om namnet återstår att se - bäst att vara beredd på att det får ändras det också! Fniss!!!)

FREEDOMtravel

11 Feb 2016 21:19

Nej men, nu blir jag ju sugen ju...! ;)

Kommentera

Publiceras ej