En snabb blick i backspegeln!

7kommentarer

Idag när jag körde till stugan så råkade ett rådjur springa ut framför min bil, efter en sekundsnabb blick i backspegeln så insåg jag att ett rådjur i fronten är bättre än en svart Saab i häcken. Så fick det bli. Det var då många timmar i telefonen började. Lite tur måste man ju också ha för från motsatt håll kommer assistanskåren precis lagom för att hjälpa till att slå ihjäl det lidande djuret. Tror ni att trafikflödet saktade ner för det, nej de gasade och körde på som om inget hade hänt. Slask och modd yrde och där stod vi. Som tur var mina skador på bilen inte värre än att vi kunde vi köra från platsen efter att vi märkt upp stället där polisen skulle hämta det döda djuret. Samtal nummer ett var till polisen, sedan så ringde jag upp mitt försäkringsbolag. men för att de skulle kunna hantera ärende så var de tvungna att ha ett diarienummer, så det var bara till att ringa polisen igen. Ringde till verkstaden också när jag ändå var i Kalmar, (köpte min bil där) så att jag kunde köra dit där för att fotografera skadorna. Blir till att byta det mesta framtill, ev även en riktningsskada. Skaderegleraren sa att jag fortfarande hade en nybilsgaranti som gälle på vagnskada så då fick jag även ringa till det försäkringsbolaget. Det är just nu 34 före dig i kön, men dröj kvar vi tar strax emot ditt ärende. Förutseende är ju alltid bra att vara och det kan man säga att man är när man tecknar en djurkollisionsförsäkring i samband med bilköp. Eftersom jag kör väldigt mycket både i gryning och skymning så betalar det sig ifall olyckan är framme. Självrisken hade annars legat på 5000 kr utan denna försäkring, den är betydligt billigare om man får en svart Saab i häcken.
 
 
Lite siffror medan man väntade.
 
Vi som satt i bilen klarade oss helskinnade!
 
:-)

7 kommentarer

Lena i Wales

05 Feb 2015 13:57

Oj, viltolyckor är inte att leka med. När jag bodde i Sverige körde jag också en gång på ett rådjur som tog med sej min grill på bilen in i döden. Rådjuret stendog och en ny grill till min Mazda fick jag från kontakter på Volvo och på så sätt blev min bil en Mazda-Volvo. Enda i landet, tror jag!
Tur att det inte blev några personskador för dej!

Annika

05 Feb 2015 20:15

Oj vad tråkigt och otäckt. Tur att det gick bra för er och att ni har den där försäkringen.
Ha nu en fin Fredag och helg.
Kramen

Soffie

05 Feb 2015 21:34

Men usch vad otäckt tur att ingen av er blev skadade. Det finns verkligen idioter ute i trafiken och det märks tydligare nu då det är halt att folk inte har vett att köra sakta.stolligt att ingen stannade och hjälpte er.himla tur att inte bilen bakom körde in i er..

AnnaKK

06 Feb 2015 09:28

Uuuh... Men tur i oturen att det inte var en älg, eller ett gigantiskt vildsvin. Rys!!!

Telefonköer är ett sabla skit!! :-( Du får kolla upp (inför framtida eventuella behov...) om det inte går att göra en skadeanmälan via ditt försäkringsbolags hemsida istället. Vi har LF och när sonen har varit ute för lite fadäser (senast krockade han lite lätt med en älg - inga skador kunde konstateras på den vid eftersöket, men bilen fick några skråmor) så har vi alltid gjort så. Snabbt och smidigt - och så får man svar via epost inom ett dygn eller så. Därefter sköter bilverkstaden resten av pappersexercisen, och det är även de som faktuerar självrisken vill jag minnas.

Men hur som - viktigast är ju att det inte blev några personskador!!! En bil går ju alltid att laga eller rent av ersätta... Mycket värre med en mamma/mormor/farmor!! <:-) Och för rådjurets del var det ju vältajmat att assistanskåren dök upp just då, även om det så klart hade varit ännu trevligare om det också hade klarat sej. Stackarn...

S

08 Feb 2015 09:26

Hu, så läskigt! Det går ju så fort också. Men väldigt skönt att ingen av er blev skadade.

Kram!

Anonym

08 Feb 2015 11:55

Men sådan tur att det gick bra för dig!!!!
Låter som att det blev lite mindre pengar för dig att betala eftersom du hade kvar denna garanti. Tur att någon slog ihjäl rådjuret. Något sådant hade jag inte klarat av. Samerna flyttar renarna från vissa större vägar pga. bilisterna inte sackar in. En same hämtade en död ren på drivan och skulle dra ut den på vägen och då kom en lastbil och körde över renen fram. Samen sa att tur att han gick baklänges för annars så hade han ...
Ha en bra dag/ kram

Spanaren

12 Feb 2015 08:03

Ps Det var jag som var anonym

Kommentera

Publiceras ej