Suger glider!

0kommentarer

Innan vi åkte till Australien så pratade sonen och jag om att åka till ett ställe där han och Jenny hade varit på förut för att campa någon natt när vi skulle komma på besök. Jag älskar att campa, ett krav är att det måste vara rätt så ensligt så att jag inte behöver att trängas med allt för många andra. Dagen det  var dags hade sonen lånat en bil av sin kompis och efter en timmes bilfärd så stannade vi till vid en liten butik för att köpa lokalt vin, som vi sedan skålade med under den bara himlen. När vi var framme vid vårt lilla ställe så satte vi upp tält och förberedde för kvällen/natten innan vi dukade upp maten vi hade med oss. När vi satt där i månens sken så såg vi något som inte såg ut som en fågel utan mer som en fladdermus.Flygandet upprepade sig några gånger tills sonen såg en liten Australiensk flygpungekorre kika fram bakom trädet som stod väldigt nära oss. Naturligtvis så var jag ju bara tvungen att kolla upp denna söta lilla svävare när jag kom hem. De glider med hjälp av ett hudmenbran som sträcker sig mellan frambenet och bakbenet. En väldigt söt liten nyfiken glidare med pigga små ögon. Det sägs att de kan glida upp till 100 meter men vanligast är 45 meter mellan träden. Suger glider är ett av de få däggdjur som kan bemästra sig i luften. Tyvärr så var det alldeles för mörkt att ta ett foto på glidaren även om månen och stjärnorna gjorde vad de kunde för att lysa upp.
 
 
Ledig fredag!
 
:-)
 

Kommentera

Publiceras ej