Organiserad oreda!

3kommentarer

När Gozzi och jag tog en kvällspromenad i förgår så hade jag kameran med mig för att jag såg att det skulle bli fin solnedgång och det kan ju vara trevligt att träna på. Vi hann inte gå så lång på byvägen innan himlen var svartprickig av vildgässen som skulle ge sig av. Hur ska detta gå tänkte jag när de kom flygande huller om buller, ljudnivån var nära på öronbedövande. Gozzi som annars gillar att skälla på fåglar bara satte sig för att stirra upp mot skyn. När de vimsat runt en stund så blev det till slut ordning i ledet och lugnet la sig,  sedan fortsatte de sin färd lite mer organiserat.
 
 
 
Flyttfåglar = Höst!
 
:-)

3 kommentarer

Ninnie

06 Sep 2014 16:54

Det sägs att oredan kommer innan de funnit sin position.
Den som lägger sig som ledare följs tätt av nästa och nästa o.s.v. Hur de sen sköter rangordningen det vette fåglarna :) (där fick jag till det) men de koordinerar sig efter varandras vingslag, därav triangelformen som blir när det efter oredan blir reda igen. Har fått detta berättat för mig av en fågelskådare en gång.
Fina bilder på oredan!
Kram från Skåneland och Skånetösen

Micke

06 Sep 2014 17:25

Jodå..nu ger de sig av.
Fantastiskt hur de får ordning på det egentligen.
Jag gillar fåglar,se hur de lever sina liv i min omgivning.
Trevligt tycker jag.

Ha de bäst :)

S

06 Sep 2014 20:29

Oj, vilket gäng!

Såg något naturprogram på tv om fåglar. Gäss var tydligen väldigt snitsiga på att lära sig rangordningar (de gjorde något med lådor i olika färger med mat), antagligen just för att de ska kunna hålla koll på varandra så flygformationerna blir effektiva. Och igår såg jag något om orkidéer som gjorde alla möjliga märkliga saker, så just nu är jag full av naturbeundran!

Kram!

Kommentera

Publiceras ej