Många frågor - inget svar!

5kommentarer

Jag äger mitt liv sa en elev till mig en gång på en skola där jag jobbade. Vi satt ute på en bänk och han frågade mig om jag kände någon som tagit sitt liv. Jag visste många men jag bara nickade till svar, ville ju inte klä hans tankar, för av någon anledning frågade han mig. Hela rasten gick åt till hans funderingar, om rädslan, ilskan och sorgen över att någon han kände tagit sitt liv. Hemma hade de lagt locket på, för nu var det som det var. Men som tur var så hade inte denna eleven som satt där med mig lagt locket på. Just självmord är ett svårt och stort samtalsämne så jag kan ha förståelse att det inte är något man tar upp vid middagsbordet precis. Finns hur mycket tankar och frågor som helst och som många gånger är svårt att få svar på. Läste i aftonbladet idag att det är många unga människor som väljer att själva avsluta sitt liv. Där fanns också råd om hur man kan hjälpa och vilka man kan nå för hjälp. Ingen ska behöva ta sitt liv idag sägs det eftersom det finns så bra hjälp med psykteam och medicinering.  Min vän som valde att ta sitt liv för snart 8 år sedan, hade hjälp av ett sådant team. Henne hjälpte det inte. De hade förlängt hennes liv med några år men hennes demoner kunde ingen medicinera bort sa hon många gånger till mig. En dag tog de överhand. Svårt ämne detta, som säkert många funderar över.
 
 
Tänder ett ljus för min vän!

5 kommentarer

Bosse Lidén

03 Feb 2014 18:30

Det är ett jättesvårt ämne, men ändå så viktigt att ta upp i rätt sammanhang och framför allt vara lyhörd för dem man värnar om. I många fall finns signalerna där innan. Det är de som gör det spontant som är svårast att fånga och de som inte svarar på medicinering. Sorgligast tycker jag det är med de som gör det av orsaken "olycklig kärlek". De borde gå att rädda om de blir stöttade i tid. Varje gång det händer är en stor sorg.

Mia

03 Feb 2014 18:45

Bosses kommentar instämmer jag i. Svårt ämne som du skriver engagerat om.

Självmord leder ofta till sorg, förtvivlan, ilska, frågor om hur, varför och hur kunde du för de efterlevande. Tror det kan vara svårare att bearbeta än en som dör i olycka.

♥ Carina ♥

03 Feb 2014 18:59

Jag har en vän vars bror valde att ta sitt liv. Det har format henne och hennes familj på ett sätt som... ja det är svårt att förklara. Tror att det är som Mia skriver att det är lättare att bearbeta och förstå om man dör i en olycka...
Kram

Soffie

03 Feb 2014 22:18

Så fint att eleven ville prata med dej om detta tunga ämne, vad otäckt med din vän som trots hjälpen valde att avsluta sitt liv, du skriver så bra och man vet alldeles för lite om det här , jag har ingen nära vän som gjort så bara några jag visste vilka de var, så tragiskt..kramen

spanaren

04 Feb 2014 07:43

Ops ... tänkte googla om detta idag men nu får det vara *ler* Frågan är svår och frågan är stor?!?! Undra om det inte är hela samhällets tänk vi måste försöka att ändra på? Som det är nu så ska alla vara perfekta och det är svårast för ungdomar att passa in där. Går du utanför ramarna så kommer glåporden istället och ungdomen får ännu mera känsliga tankar till sig. Levde vi i en mindre perfekt bild av samhället så tror jag att många människor skulle må bättre?!?! Lära oss att varje människa är unik och har något fint osv. Heja Aftonbladet för dessa reportage /kram

Ps Vi tror att vi känner människan ... men det gör vi inte ... inte ens föräldrar känner sina barn

Kommentera

Publiceras ej