Mobilprat i bil!

5kommentarer

Konstigt att det ska behövas lagar där sunt förnuftet bör råda. Jag kan väl tycka att ett mobilsamtal kan vara ok men att skicka sms eller titta på sin favoritserie samtidigt man kör är inte så smart. Man kan ju också stanna bilen mitt i vägen om ifall att samtalet skulle vara viktigt och det inte kan vänta tills man kommer hem. Idag då jag kom körande utanför där jag bor så stod det en bil mitt i vägen med varningsblinkers på. Jag stannade för att höra ifall damen ville ha hjälp med något med tanke på sin palcering på vägen. "Nej tack" , svarade damen.. "jag pratar bara i telefon"! Hmmm.... har jag missat något eller!!!!
 
Polisen skriver ut böter till sonen i Australien då vi blev stoppade.
Där får föraren inte prata i mobilen under färd utan handsfree.
 
Brukar du prata eller skicka sms under tiden du kör bil?
 
:-)
 

5 kommentarer

AnnaKK

03 Dec 2013 14:03

Jag känner mej faktiskt farlig i trafiken om jag pratar i mobilen samtidigt som jag kör. Ja, själva pratandet går väl an, om någon har ringt upp mej - men jag undviker i princip att själv ringa när jag kör. Det är ju så attans små knappar, och man ska hitta rätt när man trycker... Lätt att vända bort blicken från vägen och medtrafikanterna och istället glo på mobilen lite för länge då! Hua... Sen är det ofta ett halvt företag att få tag i luren också om nån ringer, ofta kan den vara i jackfickan så jag nästan sitter på den när jag kör... Minst sagt bökigt att få tag i den då! <:-)

Svar: Det verkar som om dottern klarar sej med bara vanliga Alvedon nu - idag var hon piggelin igen!!! :-)

AnnaKK

03 Dec 2013 14:04

Jag känner mej faktiskt farlig i trafiken om jag pratar i mobilen samtidigt som jag kör. Ja, själva pratandet går väl an, om någon har ringt upp mej - men jag undviker i princip att själv ringa när jag kör. Det är ju så attans små knappar, och man ska hitta rätt när man trycker... Lätt att vända bort blicken från vägen och medtrafikanterna och istället glo på mobilen lite för länge då! Hua... Sen är det ofta ett halvt företag att få tag i luren också om nån ringer, ofta kan den vara i jackfickan så jag nästan sitter på den när jag kör... Minst sagt bökigt att få tag i den då! <:-)

Svar: Det verkar som om dottern klarar sej med bara vanliga Alvedon nu - idag var hon piggelin igen!!! :-)

Annika

03 Dec 2013 15:34

Så viktiga samtal får man väl sällan att man måste svara precis då man kör. Vår son fick böter i Spanien då han pratade i telefon då han körde. m
Ha en bra Tisdagskväll.

Soffie

03 Dec 2013 21:28

Jag kan prata i telefon då jag kör men då har jag ringt upp då jag stod stilla sms har jag aldrig skickat då jag kör verkar ju livsfarligt, men nu får jag se till att prata innan jag kör iväg, en bra regel tycker jag...

Anonym

05 Dec 2013 21:47

jag tycker också att om man använder sunda förnuftet man inte använder mobilen när man kör bil
och speciellt att man inte sms-ar under tiden, för det verkligen måste påverka koncentrationen
och det var ju bra att damen du berättar om stannade bilen för att prata i telefon, men att stanna på ett så knepigt ställe....
kram

Kommentera

Publiceras ej