Hus 52 av 100!

0kommentarer

Hus nr 52 är Fribergska huset i Karlskrona från 1905 i jugendstil och byggmästare var Carl August Friberg. Huset är ritat av den kända arkitekten August Strehlenert. I bottenvåningen på hörnan startade stadens första kvartersbiograf under namnet Karlskrona Biografteater. Premiären var den 7 dec 1905 med sex stycken kortfilmer. Stumfilmerna ackompanjerades av pianomusik. Genom åren har det även varit nykterhetsrörelse, klädesaffär, körskola, trafikkiosk mm.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det finns många detaljer ifall man höjer blicken!
 
Tyvärr så hinner jag inte med att presentera 100 hus under 2013,
men eftersom jag har lärt mig så mycket om byggnader i min egen stad
och att jag varit väldigt road av utmaningen
så kommer jag att fortsätta under 2014.
 
:-)
 
 

Kommentera

Publiceras ej