Traditioner

5kommentarer

En jul för många år sedan när vi samlades för att fira jul så pratade vi om traditioner. Jag är uppvuxen med att julgranen kläddes på julaftonskvällen av mamma och pappa, lutfisk serverades aldrig innan julafton, strumpa med julgodis på dörrhantaget som tomten hängt dit, ingen jultomte före sena kvällen och all denna julmat som jag inte ville äta. Syltor och grisfötter, surkål och rödkål, sill i mängder, det värsta var ju att man sedan åkte runt hela julen för att äta av varandras julmat tills man gråt av leda. Jag minns att det bästa var den kokta potatisen och köttbullarna för det var det närmaste vanlig mat jag kunde komma om man då frångår såsen som saknades. Inte nog med detta....jag har även plågat mina barn med julmaten tills just denna julen som jag började inlägget med när någon av de kloka barnen föreslog att vi kan skapa egna traditioner. Svårare än så var det faktiskt inte. Jag kan bara säga tusen tack för det. Som en följd på detta så klär vi granen när vi vill men jultomten kommer fortfarande på julafton...men vem vet....till nästa år så kanske vi flyttat även på det besöket.
 
En tradition som jag aldrig vill ändra på är att få fira julen med min underbara och galna familj.
 
Två av de galna i familjen
 
Tusen tack för min braiga julklapp
jag fick av er mina galna ungar:-)

5 kommentarer

Hanna Karlsson

26 Dec 2012 06:13

Det är roligt att skapa egna traditioner. :-)

annechristines/bustanten

26 Dec 2012 08:51

Villka kloka barn som tycker ni kan skapa era egna traditioner. Mycket klokt tänkt. Visst kan man ju gjöra det. Då får ni som ni vill och äta det ni vill. Så fint kort på barnen. Dom ser busiga och goa ut här. *ler*

Jag vill önska dig god fortsättning på julen.
En stor kram till dig!

AnnaKK

26 Dec 2012 09:33

Ja, alla dessa jultraditioner... Det är ju inte alls alla man gillar/uppskattar, och ändå håller man stenhårt fast vid dem!?

Jag var tveksam först till dotterns idé ang julklapparna i år; Var och en skulle bara handla julklapp till en person, men istället spendera tusen spänn på den (så var och en skulle kunna få något som den verkligen önskade sej/ville ha istället för en massa "billigt krafs"). Men det blev verkligen SUPER-DUPER!!! Jag har aldrig varit så nöjd med mina julklappar som den här gången - fick PRECIS det jag hade önskat mej! :-D Så denna nyinförda jultradition hoppas jag verkligen att vi fortsätter med i framtiden också. :-)

Ytterligare en sak som inte har varit som vanligt den här julen: Vi har inte haft någon julskinka här hemma! Det ligger visserligen en i kylskåpet, men vi har inte brytt oss om att griljera och börja äta av den. För ingen var speciellt sugen på skinka kvällen innan julafton, så då bestämde vi helt sonika att vi sparar den till nyår/början av januari istället. Det är ju så gott med en rejäl julskinksskiva på frukostmackan, och på mackorna som maken och sonen ska ha med sej på jobbet när det blir vardag igen. :-)

Anonym

26 Dec 2012 09:34

Fniss!

Så ego jag uttryckte mej ang julklapparna då... ALLA - inte bara jag!!! - var så klart nöjda när de fick sånt de verkligen ville ha!!! :-D

/AnnaKK

soffie

26 Dec 2012 20:04

hihi härlig bild...mysigt med egna traditioner...vi har en tradition varje jul och det är att ta ett julkort framför granen med alla julklappar :) det är verkligen kul att ha:) kramen

Kommentera

Publiceras ej