Lövmarknaden

11kommentarer

I Karlskorna startar midsommaren redan på torsdagen för då är det dags för lövmarknaden. Det sägs att denna marknaden har funnits i 200 år, men då såldes det mest blommor, buskar och björkris till att löva med inför midsommar. Blommor till kransar eller en färdig krans kan man även köpa på de åliga marknadena om man vill ha något fint i håret när man dansar runt midsommarstången. Förr var det vanligt med ekelövskransar, det var så min första egengjorda krans så ut. Det var min farmor som lärde mig göra ekelövskransar då jag var sex år. Jag kan fortfarande minnas denna dagen då vi satt i syrenbersån farmor och jag, eklöv hade vi plockat i en liten korg som stod mellan oss. farmor tog upp ett blad för att visa hur jag skulle hålla och efter några försök så fick jag till något som mer var en hopa löv än en krans. Envis som jag var redan på den tiden så tog det inte många dagar från att hela gården var inklädd i ekelöv flätade i varandra. Farfar sa alltid att det var det året som ekarna fick stå nakna hela midsommaren och skämmas för att jag hade snuvat de på sina kläder :-)


Nu för tiden är det blomsterkransar som gäller

Brukar du binda några blomsterkransar eller möjligen en ekelövskrans?

:-)

11 kommentarer

Selma

22 Jun 2011 12:53

Jag firar nog min midsommar med mycken måtta. Ofta knappt alls men med en massa tid med dem jag tycker om.

Ailas

22 Jun 2011 19:00

Uh, jag har insektsfobi... så nej tack! Framför allt har jag fästingfobi. Har f ö redan blivit fästingbiten en gång i sommar... Inga kransar av något slag, alltså.

Ska börja med vitlöksmetoden mot fästingarna. Undrar om det fungerar.

Lurvetassen är väldigt fin i sin krans. Fast jag undrar om han inte lider av begränsad sikt?

Trevlig kväll, rara Lotta!

Kram

soffie

22 Jun 2011 21:29

haha va härlig bild,

hos mej blir det inget firande alls vi ska åka till min kompis som bor en kvart från flygplatsen Landvetter för kl 7 på midsommardagen flyger vi till Mallorca,men en jordgúbbe + sill ska vi nog få ner iallafall:)

Marie-Louise

23 Jun 2011 14:33

Vilken trevlig historia om eklöven :) Men hur blir det en krans av eklöv? Kan du inte göra en och visa ;)

Vilken härlig bild på vovven :D Kram vännen

AnnaKK

23 Jun 2011 15:43

Gozzi klär verkligen i blomsterkrans! :-D



Jag är ingen fena på sånt hantverk men ett par kransar till ungarna har jag ändå lyckats åstadkomma vid några tillfällen. Men den här midsommaren ämnar jag inte göra någon. :-)

Alexandra

23 Jun 2011 15:56

sööt bild

Anneli

23 Jun 2011 16:00

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 4 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/june/torsdag-dagens-blogg-3.html#comment

Vilma

23 Jun 2011 16:03

Hej hej, om du vill kan du vara med i dagens blogg; http://vilmassfoton.blogg.se/2011/june/tavling-dagens-blogg.html#comment

Kram

amanda ~ annasdotter

23 Jun 2011 16:31

men åååh vad söt :D!

Bodypalace

23 Jun 2011 16:45

härlig bild

♥ Carina ♥

23 Jun 2011 17:45

Några kransar har det blivit under åren när barnen var små, men inte nu längre...

Söt midsommar vovve :)

Kram

Kommentera

Publiceras ej