Rökregler

2kommentarer

Mönsterås har tydligen de hårdaste rökreglerna i landet.
Kommunens tobakspolicy är följande;
Deras mål är att alla kommunanställda ska bli rök- och tobaksfria.
Rökning får ej ske under arbetstid. Lunchen räknas inte som arbetstid.
Arbetsgivaren erbjuder avvänjnings stöd till den medarbetare som vill bli rökfri.
Cheferna tar upp hälsofrågor, där tobak- och rökavvänjning ingår, inför nyanställning och i medarbetarsamtal.

Enligt en färsk undersökning så minskar rökningen i hela landet. Men å andra sidan så gör nog de flesta arbetsgivare det svårare och svårare för sina anställda att röka på arbetstid.
Kan tänka mig att det är många som sätter sig på tvären när någon annan bestämmer att man ska sluta röka. Är det något som är viktigt i denna frågan så är det nog att man bör sluta för egen skull. Eftersom jag nu varit rökare själv så kan jag intyga att det många gånger bara handlar om en bortförklaring. För som rökare så tänker man inte till sin egen hälsa. Min farfar dog i lungcancer. Fruktansvärd upplevelse, trots detta så slutade jag inte förrän många år senare.
Idag är jag väldigt glad och stolt över mitt beslut den där gången för snart 20 år sedan.


(rök)Fri som en fågel

Undrar om vår chef skulle ha mod att införa en rökfri arbetsplats!?
Med tanke på att vi inte har några obetalda raster så kan ju vi ha en rökfri arbetsplats.

Solen skiner från en klarblå himmel!
Kan man annat än njuta :-)

2 kommentarer

Carina

20 Jan 2011 18:03

Det har blivit tuffare i samhället för rökarna och jag kan förstå om dom som röker känner det som en häxjakt.

Jag är själv inte rökare (tack och lov) Jag avskyr lukten av cigaretter och tycker det är toppen med rökfria krogar t.ex :)

Kram

Per-Anders

22 Jan 2011 18:01

Här i Sundsvall har det varit mycket skriverier i media om ett bostadsföretag som infört rökförbud i alla sina lägenheter. Dessutom införde man ett angiverisystem där boende som tipsade om tjuvrökande grannar fick en belöning på 5000 kronor. Kanske lite att ta i med sådana metoder men som ickerökare tycker jag det känns bra med rökfria platser. Nuförtiden känns det enbart självklart att arbetsplatserna ska vara rökfria.

Kommentera

Publiceras ej