Sjung kamrater

4kommentarer

Idag då dottern och jag rensade ut en stuga som min pappa ska sälja nu i vår så hittade jag en gammal sångbok från 1941. Dottern hittade ett dragspel i ett av skåpen på vinden. Husets historia är rätt så rolig eftersom där bodde en skomakare på övervåningen i ett rum och kök och en skräddare på undervåningen i ett rum och kök. Huset är inte så stort och väldigt lågt i taket så de båda herrarna kunde inte varit långa. Jag tror att stugan byggdes någon gång i mitten på 1800-talet. Så det är nog många damer och herrar som fått sina kläder sydda och skor lagade i den lilla stugan. Min pappa köpte stugan för 25-30 år sedan och tydligen så har vissa av skåpen på övervåningen varit orörda. Nu tillbaka till mitt bokfynd, bokens historia är att Kungl. Musikaliska Akademin skulle utarbeta en sångbok för krigsmakten som gratis skulle delas ut till personalen vid kriksmakten. Boken som jag hittade var i mycket fint skick och den innehåller fosterländska sånger, psalmer, hembygsssånger , folkvisor, marschsånger och lägersånger.
Så vad passar bättre som avslutning på denna fina dagen än en Blekingevisa från min nyfunna bok, sjung kamrater.

Sång till Blekinge

Blid är din skönhet, blomstrande Blekinge,
dristiga dock ditt anletes drag.
Höjder du har och härliga dalar.
Svallande havet sköljer din strand.
Vänast du är i vaknande våren,
då du av sippor sömmar din skrud,
då i var dunge näktergalen drillar,
skiftande skärgård skimrar i ljus


Det bästa man har sätter man i rabatten :-)

Hejsing svejsing!

4 kommentarer

Marie-Louise

06 Apr 2011 22:42

Vad spännande att få gå igenom ett hus så där. Det lär finnas mycket att hitta :)

Vad fin Gozzi är där i gräset :)

mimmione

07 Apr 2011 14:58

högtidligt värre, som en nationalsång på någe vis sådan kuriosa är urkul

Ailas

07 Apr 2011 18:43

Noterna då? :) Hoppas det inte finns spöken på vinden, men finns de... så lova att ta en bild!



Vilken fin Gozzi i en fin rabatt!



Solsken hela dan, har städat och bloggat mest. Blev ingen blåsippsutflykt, men kanske i morgon.



Fortsatt trevlig torsdag!

Kram!



soffie

07 Apr 2011 21:29

oj va spännande men ändå sorgligt att gå igenom ett hus så där,va fin text,

Bilden på din hund är underbar,

kram

Kommentera

Publiceras ej