Trängsel i minnet

5kommentarer

Vi bombaderas med en miljoner nya minnesbitar varje dag. Vi arkiverar i minnesarkivet för senare användning och det är endast en mycket liten del av de miljoner minnesbitarna som blir till ett intelligent tänkande. Vi lagrar endast en procent av alla de minnesbitar som vi tar emot.
Vilken tur!
Ibland är det jättejobbigt med allt som ska kommas ihåg och inte nog med detta, alla dessa val som ska göras, hela tiden. Hur ska man kunna vara insatt i allt. Ny teknik (hemma och på jobbet), alla lösenord (hemma och på jobbet), val av pensionsförvaltare, husläkare, elbolag och mobiloperatör....... Listan kan göras hur lång som helst.
Man vill ju ha tid till bara de roliga sakerna när man kommit över de 50.
Fotografera, fika med goa kompisar, gosa barnbarn, ströva på Ikea, plocka svamp, läsa trevliga bloggar, äta middag med barnen och hinna njuta av det härliga livet.
Allt detta utan stress och måsten!



Mulet och duggregn i Karlskrona idag, men 18 härliga grader!

:-)


5 kommentarer

Annelie

08 Aug 2010 09:21

Ja jippi Ikea och barnbarn gos!!

Per-Anders

08 Aug 2010 13:47

Intressant. Jag har läst nånstans att människan använder endast en procent av hjärnans kapacitet, och har undrat vad vi ska med de övriga 99 procenten till. Men det visar ju också vilken fantastisk "maskin" hjärnan egentligen är. Själv upplever jag att min egen hjärna är lite trög, och jag glömmer saker ibland. Men vid vissa tillfällen (när jag slappnar av och blundar) så hoppar alla minnesbilder fram och spelas upp som ett bildspel.

AnnaKK

08 Aug 2010 20:14

Den här helgen har det nästan blivit härdsmälta i lilla hjärnkontoret! ;-) Tusen saker som ska planeras och samordnas och helst även gå ihop sej ekonomiskt! Hm... Och allt har med dotterns stundande flytt att göra, så just nu vet jag inte om jag ser IKEA som ett nöje - mer som ett måste!? Men det är rätt okej ändå... :-)

soffie

08 Aug 2010 20:52

va fin bild

ja jisses va vi ska komma ihåg allt för det ska funka i livet,

kram

PAM :)

10 Aug 2010 23:07

fin bild! :d

Kommentera

Publiceras ej