Gräsmatta

5kommentarer

Varje år blir jag alltid lika förvånad över hur den bruna, torra, krispiga fördedetta gräsmattan efter regn kan bli frodigt köttigt grön igen. Efter Ölands alla soltimmar så hade jag ingen gräsmatta längre, skönt för visso att slippa klippa men det överväger inte en härligt mjukt gräsmatta att sätta ner fötterna på. Nu är det ju en väldans tur att det är på detta vis, för hur jobbigt hade det inte varit att anlägga ny gräsmatta efter varje solig sommar.
Nu så sitter jag här och njuter av min frodiga matta som tog mig många timmar att klippa.


Det växer både det ena och det andra i min gräsmatta när den får växa utan tillsyn.

Enligt Wikipedia är gräs en familj enhjärtbladiga växter med omkring 9000 arter i hela världen. Gräs är ett- eller fleråriga örter med kraftigt varierande storlek och rötterna är samlade i en jämn knippa.

Efter en dimmig natt på Öland
täcks nu himlen av et tjockt vitt täcke.

:-)

5 kommentarer

AnnaKK

12 Aug 2010 11:08

Den blir ju lite obehagligt "sticksig" när den är nerbränd, gräsmattan, och den är inte lika vacker i brunt som i grönt... <:-) Men det är en klar fördel att slippa det evinnerliga klippandet! :-D Och visst återhämtar den sej efter varje torkperiod - det är inte utan att man ibland önskar att krukväxterna inne i huset vore lika tåliga. Eller tomatplantorna i mitt uterum! Titt och tätt upptäcker jag att de står och slokar, och får dåligt samvete för att jag (ännu en gång) har glömt att ge dem vatten i tid... <:-)

mimmione

12 Aug 2010 15:10

rölleka minnsann tror jag att det är, jag brukar låta min gubbe klippa gräset mest bekvämt för mig ;)

Ailas

12 Aug 2010 18:14

Samma under har skett här! Gräset växer så det nästan syns med blotta ögat just nu. Det är inte många dagar sedan mattan klipptes, men nu är det snart dags igen.



Det låter som att din gräsmatta är väldigt stor. Min är en normal villatomt, men den är lite kuperad... med allt vad det kan innebära.



Jag får blommor i mattan, bellis inte minst... och just nu härjar åkervindan överallt.



Kram

soffie

12 Aug 2010 21:14

gräs måste vara riktigt ogräs så som de växer men vatten måste det ha;)

hos mej har solen varit framme på e.m så vi satt å gottade oss nere vid sjön,

kram

Marie-Louise

12 Aug 2010 22:14

Ja gräs är helt otroligt egentligen.

Kommentera

Publiceras ej