Gillar du surströmming?

6kommentarer

Är det fisken eller spadet som stinker? Är fisken rutten?

En man av namn Charles Emil Hagdahl lär ha skrivit om surströmming 1891 följande textrader.
" Den anses som läckerhet af utsöktaste slag, men kalasmat blir den dock aldrig, såvida icke värden föredrar att spisa ensam, eller måhända väljer gäster utan näsa."

En surströmming luktar för vissa men stinker för andra. Fisken i sig luktar inte så mycket, det är spadet som är boven i dramat. Jag har ätit den traditionella klämman med tunnbröd, mandelpotatis, lök och strömming. Öl sägs vara gott till men jag föredrog vatten. Ätbart helt klart, men inget som jag går och suktar efter.
Inte är fisken rutten även om man kan tro det, den är syrad. Fisk, lite salt och låg temperatur gör att med tiden börjar fisken jäsa. I nuvarande form har vi njutit av denna läckerhet sedan 500 år tillbaka.
Naturligtvis kan man tävla i att smaska i sig surströmmingar som om de vore varmkorv. 61 firrar satte Jan-Erik Jäderblom och mumsade i sig då han i Gällivare 1960 under norlandsdagarna slog rekordet.
Man får ju hoppas att han överlevde.
Även militärerna fick under stormaktstiden låta sig väl smaka av fisken som hade lång hållbarhet och var rikliga med näringsinnerhåll. Ärtsoppa och surströmming?


:) jag föredrar grillad korv :)

Nu ska ogräset få sig en omgång!

:-)

6 kommentarer

Selma

23 Aug 2010 09:52

För mig luktar det helt enkelt fest.

AnnaKK

23 Aug 2010 14:45

Så här långt har jag avstått från att smaka vid de få tillfällen i livet som jag har blivit erbjuden surströmming... <:-) Men faktiskt så tror jag inte att jag ska vara en sån mes ifall jag nån gång åter får chansen, utan faktiskt våga mej på att smaka då! Bevisligen är det ju inget man dör av, och lite meriterande (hm...?) måste det väl ändå vara att kunna säga att man faktiskt HAR smakat!? :-D



Men jag tycker onekligen att det luktar snudd på för j-ligt... 8-X

Ailas

23 Aug 2010 16:43

Surströmming stinker! Den stinker dessutom alldeles förfärligt... Minns att de bjöd på surströmming på ett Göteborgskalajs av något slag för många år sedan. Hela stan stank. Jag ville inte smaka och vill det inte nu heller. Lite principer får man väl ändå få ha?

Per-Anders

23 Aug 2010 20:56

Jag tillhör den surströmmingsätande delen av befolkningen. Men det ska vara under festliga former med kokt potatis och rå lök. Och jag föredrar öl till.

SOFFIE

23 Aug 2010 21:43

nops jag skulle aldrig i livet smaka på det ens ,hua kan inte äta mat som luktar illa,

guuu så många han satte isig han måste blivit dålig i magen efteråt:/(

ha en goo kväll

mimmione

25 Aug 2010 15:58

nej absolut inte, urk, har smakat två gånger höll på att kräkas båda gångerna, går inte för mitt liv på att prova ännu en gång, jag lever numera under mottot, man kan inte älska allt, och abslulut inte surströmming

Kommentera

Publiceras ej