Ved gånger tre

1kommentarer

Tänk så många gånger ved värmer. När man sågar ner trädet, då man klyver veden och när den brinner i spisen. Min syssla denna underbara morgon var att se till att vedklamparna blev något mindre så de inför kommande vinter kan stoppas in i spisen. Igår så roade Gozzi och jag oss med att fixa med riset och med de grengånglar som ännu inte kommit till vedhögen, oss är väl att överdriva eftersom han var och snodde bakom min rygg och sprang iväg. Retfulla hund! :-) Nu snöar det men vad gör väl det när det sparkar från spisen och teet smakar så juvligt.  Men jag var inte så tuff då jag stod där ute i regnvädret och svingade min yx. När jag bara torkat till lite efter dagens regnande så ska jag städa av efter vintern dvala.


Från vedklampar....


..till vedstapel

Då var det bara resten kvar men det krävs lite andra grejer för att kunna klyva dessa. En större yx och gärna ett par kilar, så ska jag nog tusan få ved av de stora klamparna oxå.
Nu så har jag roat mig med att skriva en lista på vad som behöver göras inför kommande år. Listan blev jättelång. Men allt behöver inte göras nu, men det som blir gjort är ju jättebra.
Tänkte bjuda upp mina barn och respektive på lite mumsig mat och dryck.
Så när de ändå är här så kan jag ju överraska med min lista :)
Vilken bra ide!

:-)

1 kommentarer

2barnspappan

21 Apr 2010 16:06

Men! Här hinner man inte ens vända ryggen till innan du gör om igen... Fint blev det oxå!



Kommer ihåg när pappa ringde mig för några år sedan och undrade om jag kunde komma hem och hugga lite ved(dom eldar nästan enbart för mysfaktorn).

Blev jätteglad och tänkte, "yes, ska bli skönt med lite ordentligt kroppsarbete".

Väl hemma, ser jag att han har köpt en vedkap...

Då blev jag lite besviken, frustade ngot om att jag faktiskt sett fram mot att få HUGGA ved.

Då log han, gick till garaget och hämtade en yxa till mig. Då blev jag glad igen!

För det är något som jag tycker är riktigt härligt, hur jobbigt och svettigt det än är, att få stå och hugga ved.

Precis som jag och min morfar gjorde när jag var liten.



Hoppas du är bättre i foten!

Kram

Kommentera

Publiceras ej