Njut av solen

1kommentarer

Solens största fördel är D-vitaminet.

Men inte nog med detta man blir även på bättre humör så får man ett skydd mot sjukdommar och färre bakterier.

När det gäller sjukdomar så hjälper solens strålar mot psoriasis och diabetes typ 1 eftersom uv-strålningen verkar minska på överaktiviteten i immunförsvaret. Enligt den senaste forskningen så finns det bevis på att uv-strålningen även har positiv effekt på astma.

Soljusets uv-strålar kan även döda bakterier på huden och i sår, de kan till och med leta sig in under sängen för att bekämpa dammpartiklar i dammråttorna som lurar där.

Vitaminet D bildas i huden och är solens största hälsomässiga triums. Många forskare förknippar vitaminet som ett skydd mot sjukdomar.

Som tex
Bättre kolesterolvärde
Starkare skelett
Ett friskare hjärta
Starkare muskler
Starkare immunförsvar
Måttligt solande eller vistelse i solen ger även ett skydd mot cancerformer som tarm-, prostata-, lung- och bröstcanser


Det finns andra solsken som också är bra för hälsan, barnbarns-solsken

Nu har jag bara skrivit om solens fördelar
men som alltid finns det även en baksida på solmedaljen
men den skriver jag om en annan dag.

Så tills dess njut av solen!

:-\




1 kommentarer

2barnspappan

19 Apr 2010 12:22

Ja, det finns många olika typer av solsken! =)

Själv ser jag just nu den stora runda utanför mitt kontorsfönster! Den värmer gott, gör mig väl!

Jag njuter faktiskt!!!



Ha en underbar dag.

Kram

Kommentera

Publiceras ej