The Fox & Anchor Whiskysociety

0kommentarer

Måndag och whisky är ju två delar som inte tillhör min vardag. Men när Glenn frågade om jag ville följa med på whiskyprovning tvekade jag inte en sekund. Medan regnet föll utanför stadens hotell satt vi inne i värmen och smuttade på fyra olika sorters whisky. Kvällens tema var, Whisky och ostprovning. Man fick en sorts whisky i taget och då skulle man titta, lukta, smaka. Det var första gången jag fick veta att Whisky hade ben och pärlor???? Tillsammans med en liten tugga ost skulle man då smutta på whiskyn, analysera, smacka, rullarunt och svälja. Någon smakade gott med sött, en annan smakade gott med ädelsost. Alla hade sin egen karaktär som passade in och som sagt, smaken är ju delad som...

Här kommer lite om de olika smakerna
Auchentushan, styrka 43%, mörk färg, mild i smaken, pris ca 400 kr. Smakade bäst med päronmarmelad. (Min favorit)

Den andra heter Makmyra från 2003, styrka 48%, ljus till färgen, smak av vanilj och ekhet, priset för denna ädla dryck var ca 500 kr.

Den tredje var Caol ila från 2001, en orökt whisky, styrka 64,9% (Glenns favorit) Jag ryser bara jag tänker på den.

Den sista smakade som om du sög på en blöt tjärad repstump. En favorit i Sverige, Ardbeg från 1999, smak (mycket) rökig, styrka 46 %, pris ca 450 kr. Betyg 0 av både Glenn och mig.


När jag hade gått en runda med Gozzi gick jag hem för att tända ljus och dricka te.

Mycket trevlig kväll
Tack så jättemycket

:-))

Kommentera

Publiceras ej