SLC64A

1kommentarer

Det finns en gen som heter SLC64A, denna gen är ansvarig för ett protein som leder neourotransmitterämnet serotonin in och ut ur cellerna.  Hur kom jag då in på detta ämne, jo.... nyårslöftet. Hur går det med det? Mitt nyårslöfte som då består av, ej godismums på hela 2009. Ja vet att året just börjat och jag är inte det minsta godissugen, jag vill lyckas och skulle jag inte så har jag gjort ett försök. Min mage skulle må jättebra om det lyckas. Åh nej, det går inte säger pessimisten, som har en svagare gen medans optimisten som säger, det kan var värt ett försök har en starkare gen. Men det intressanta är att genen styr bara till upp till 50%. Resten kan man påverka själv. Enligt forskare är pessimism en dålig vana som man kan vänja sig av med.
Så har har du några tips på hur du blir en äkta optimist, som kan locka fram leendet i ditt liv.
Hitta mål i ditt liv; Kompetens, att utföra ett arbete du är skicklig på, utveckla dig i livet och realisera din yrkesmässiga potential. Relationer, att knyta an till andra människor, både familj och vänner. Handlingsfrihet, att kontrollera sitt eget liv ock göra saker som är bra för en själv. Se till att det är roligt under tiden du strävar mot nya mål och i sällskap med människor.
Förse dig med 3 strategier; Skriv ner tre saker varje vecka som du vill göra just denna veckan för att nå ditt viktigaste mål i livet, i slutet på vecka utvärderar du dina mål. Det viktigaste är inte om du har framgång med övningarna eller inte-den ska bara träna dig i att handla optimistiskt.
Var tacksam; Anteckna tre saker varje kväll som du är tacksam över- både stora och små. efterhand som tiden går blir du tvungen att hitta flera och flera saker som du är tacksam över- och fler och fler saker att vara glad över. Denna övning är vetenskapligt dokumenterat bra på att göra dig lyckligare. Enligt forskare beror det på att det bildas nya nervbanor i hjärnan som stärker optimistikt tänkande och positiva känslor.



Här står jag och tittar ut över vattnet en underbar och solig dag 2007

1 kommentarer

Annelie

14 Jan 2009 09:58

Bra och tänkvärt tack det behövs! Kram kram

Kommentera

Publiceras ej