Värmande, stärkande, gott!

1kommentarer

Utanför mitt fönster ser jag vita flingor som sakta försöker ta sig ner och täcka marken för att göra den vit och ren igen. Här inne i värmen sitter jag och njuter av ett glas Forralt bor eller glögg som det heter på svenska. Glögg är så jättegott, kan när som ta mig ett stärkande glas. Inte konstigt att jag gillar glögg med tanke på alla dessa kryddor med lindrande egenskaper. Kardemumma, främjar matsmältningen och fungera slemlösande. Pomerans, stimmulerar aptiten, fungerar lugnande vid tillfälliga matsmältningsbesvär. Nejlika, smärtstillande egenskaper och motverkar illamående. Ingefära, hjälper mot sjösjuka och åksjuka samt stimulerar blodcirkulationen i hjärtat. Kanel, stimulerar aptiten och matsmältningen, har vissa bakteriedödande verkan. (undrar om detta även gäller alkoholfri?) Muskos, fungerar avslappnade och är bra mot sömnlöshet, magsmärtor och aptitbrist. Konstigt nog så förknippar jag glöggen med julen och säkert många med mig. Men från början så var glögg mera ett kryddat vin som kanske inte slog igenom så bra förrän man började sälja drycken vid juletid med en tomteetikett på flaskan. Det sägs att glögen kom till av en tillfällighet för att dölja dåligt vin, man blandade helt enkelt ner lite kryddor och så var smaken mera behaglig. Gustav Vasa var så förtjust i glögg eller "klaret" som han kallde drycken så han hade en egen glöggblandare anställd. (Bra idè!) Russen och mandel har i de flesta fall flyttat ut ur flaskan och serveras istället som tillbehör.
Mmmmmmmmmmmm värmer mig med en slurk till.


I slutet på 1800-talet började glöggen förknippas med julen.

Oj, vad det snöar ute.Ska jobba inatt med så jag hoppas det inte slutar. Det är mysigt att jobba på natten då det snöar, när man kör upp mot skogen och vägen är vit och orörd. Träden är nyklädd med vita grenar. Lyser upp så vackert nu när månen nästan är fullmåne. Får skriva det tyst för det är nog inte många av mina kollegor som håller med.


Rosen kämpar för sin överlevnad som så många andra nu efter jul

Puss och kram

:-))

1 kommentarer

Sofie

29 Dec 2009 18:58

Nu snöar det här utanför också, det är så fint och rent. Kram och ha en bra jobbnatt

Kommentera

Publiceras ej