Inte för att jag är iväg och svänger spirorna nu för tiden, men får jag tillfälle så tackar jag ju inte nej. Något stelt men vad kan man mer begära i dessa coronatider. Hade jag vetat att dagen skulle bjuda på en bugg skulle jag nog valt en mer passande klädsel.

Mellan regnskurar, åska, kuling, storm och lite mera regn så var dagen alldeles perfekt. Som den oftast blir när man är med familjen.

❤️

När min dotter och jag åkte till Åreskutan för att vandra på Trollstigen med tjerna så blev vi lite fundersamma över vad Näcken tagit vägen. Kan ju varit så att han ville vi skulle titta lite mera noga för att sedan tappa fotfästen rakt ner i hans fann. Men den gick vi ju naturligtvis inte på. Kolla noga så ser du fiolen som han ställt lutat mot granen allt för att väcka vår nyfikenhet.

(null)

Det fanns massor av spännande att titta på och uppleva när vi traskade på uppåt på den knotiga och rotrika stigen.

Svamparna såg kanske lite läckra ut i sina godisfärger men sugna blev vi då inte på att testa.

Skatter är ju alltid kul att hitta men även där trodde vi att skatterna bara var till för att locka oss in i gapet på något slemmigt monster. Se men inte röra.

Det magiska trädet där du kunde sitta ner för att känn kärleken strömma genom kroppen gav massor av energi och mod till fortsatt vårt traskande.

(null)

Vart vi än tittade, stirrade någon tillbaka.

Mycket spännande att se och uppleva både för barn, fyrfotingen och för vuxna barn 🤩.

Som ni säkert redan förstått
så kom vi till slut fram till Trolltoppen,
utan att vi blivit uppätna eller tillfångatagna.
Kanske bara lite mer trolska än innan.

...... där du är ikväll?

Blundar du är vi
tillsammans igen.

Denna Thomas Stenström alltså ❤️

Vatten är ju bara så mäktigt när det forsar och far som en vilde. Ristafallet var verkligen en fantastiskt upplevelse . Det var när vi var påväg till Åre som jag såg skylten ner till Ristafallet, redan där och då bestämde jag att på hemvägen från Åre så skulle vi svänga inom. Mina bilder gör verkligen inte fallet rättvist eftersom jag bara hade mobilen med mig. Ristafallet som ligger längs med Indalsälven öster om Åre sägs vara ett av Sverige vackraste fall.

(null)

Ristafallet är ju även känt som inspelningsplats för Ronja Rövardotter då det representerade det dånande Glupafallet.

Här ska även finnas både uttrar och bävrar i området. Men det är ju skygga djur så det brukar endast vara spår som vittnar om deras närvaro. För den som är intresserad av fiske så är det rena rama gottebordet både uppströms och nedströms .

Nästa gång jag kommer hit så ska jag tälta på den lilla campingen, eller kanske jag hyr en stuga. Ristafallet återvänder jag gärna till, en mäktigt känsla som infinner sig när man står precis intill fallet på en av utsiktsplatserna när vattnet forsar fram. Fallet är 50 meter brett och 14 meter högt och ligger 350 meter över havet. Både vattenfallet och blandskogen intill är väldigt gamla och unika. Området är ett skyddat naturreservat.

Ristafallesrundan sparade jag till
nästa besök.

När vi var i Åre fick ett av mina barnbarn testa på downhills. Spänd av förväntan gav de sig iväg tidigt på morgonen. W:s fasters kompis är instruktör i denna sporten, så hon hade tagit ledigt för att instruera och vara behjälplig.

(null)

De började med att åka liften upp till toppen av Åreskutan för att sedan med hjälp av cykeln ta sig ner på en bana bland sten, stubb, grästuvor och andra hinder.

De hyrde cykel, hjälm och andra viktiga skydd som man måste ha på sig ifall man skulle stå på näsan. W höll sig på hjulen hela tiden. Liftkort fick han också köpa eftersom de åkte upp till topparna där de olika banorna var lagda.

Det blev många stopp längs med banan för att få sig lite tills livs samt att dricka massor nu när det var så varmt, även ben och armar behövde vila sig. Det är jobbigt för både kropp och knopp att parera och hålla balansen nerför i den terrängen.

(null)

En mycket nöjd och glad W
återvände efter många timmar i backen.

Att njuta av en mjukglass
är den bästa belöningen
för att man offrade sig.

Så är det!
Vilken upplevelse det var att få uppleva en tur på fjället med övernattning. Vädret var perfekt även om det blev en aningen kallt på natten, iallafall om någon frågar mig. Allt var verkligen helt perfekt förutom mygg, knott och bromsar.  På vissa sträckor på väg upp till toppen gick det inte att stanna, det var rena rama blodcentralen. Jag klarade mig rätt så bra faktiskt, fanns de i gänget som hade det betydligt värre.

Trotts myggspray och andra ej så eftertraktade medel mot flygfän av alla de slag så blev vi ändå heta byten. Eddie fick lindas in i min bomullsbadduk, något han uppskattade eftersom han somnade bums.

(null)

Nog om det dåliga för allt det andra var mer än perfekt. Vilken känsla att få ge sig av med ryggsäcken fullpackad av allt som behövdes och lite till för en natt på fjället. Nästa år när vi ska vandra så ska Eddie få en egen väska att ha sina prylar i. Min nya ryggsäck är jag mycket nöjd med. Den sitter helt perfekt och även om packningen var tung kände jag inte av det.

Det här med att fjällvandra har verkligen gett mersmak. Vilka vyer och fantastiska upplevelser jag varit med om. Svårt att ge en rättvis beskrivning av något så givande som detta varit.

Det var ljust hela natten. Det var endast en kort stund då solen gick  ned för att doppa sig i fjärran som det skymde till en stund.

(null)

På en av våra vandringar mellan fjälltoppar fann vi ett renhorn, detta fick följa med hem som minne.

Fjällhunden Eddie hittade sina ställen där han spanade på allt från fåglar till renar.

Vilken fantastisk upplevelse ❤️

Idag är det ett år sedan min pappa som just hade hunnit fyllt 86 år somnade in till den eviga vilan. Dagen för ett år sedan som innehöll alla känslor man kan tänka sig. Sorg, saknad, lättnad, trötthet, värme, kyla och bland annat dåligt samvete över att känna som jag gjorde. Ett år, hur kan det vara möjligt. När jag vid närmare eftertanke funderar på vad som hunnits med sedan förra året så har kanske inte året gått så fort. Detta året har känts som om jag suttit i en av de värsta karusellerna som finns på Liseberg samtidigt som att jag verkligen hatar att åka karuseller. Precis den känslan som man har när åket är över, känner jag nu.

(null)

Är så tacksam och glad över den trevliga och givande veckan som jag fick i härliga Jämtland som avslut på detta året. Mycket tankar och funderingar har hunnits med både under vandring och bilkörning.

Så lilla pappa din stund på jorden är över men du har lämnat många avtryck och du finns kvar hos mig på många andra sätt.

❤️

När jag kom hem från Åreskutan så käkade vi lite innan jag skulle vidare till Frösön för att träffa min bloggvän Ingrid. När jag parkerade bilen utanför Ingrids hus så kände jag genast igen den vackra vyn från Ingrids blogg. När jag vände mig om så stod Ingrid där, precis lika glad och med ett leende som jag så väl kände igen från hennes blogg. Dagen till ära var vi båda klädda i grönt något som vi skrattade åt senare. Jag kände mig så välkommen i Ingrids hjärtlig hem. Eddie och och jag gjorde oss hemmastadda direkt vi trivdes så bra så det var tur Ingrid skulle iväg annars hade vi nog varit kvar ännu.

(null)

Vi hann med sköna promenader, många samtal om allt mellan himmel och jord. Jag blev bortskämd med fantastisk god mat och jag kände mig så ompysslad på alla sätt.

Naturligtvis vis var Eddie med och jag är så glad över att det funkade så bra. Ingrid hade exakt rätt tänk för att mötet med Eddie skulle fungera. Det tog inte lång stund innan Eddie fick sköna klistunder tillsammans på golvet med Ingrid.

Innan jag körde tillbaka till familjen i Semlan fick jag förmånen att träffa Ingrids son Magnus. Vi tog en tur till Andersön, mycket fin upplevelse med natur och kluckande vatten. Eddie och Magnus tog ett dopp medan Ingrid och jag tittade på. Det var inte så varmt i vattnet kan jag intyga. Ingrid hade tagit med sig fika som vi glatt smaskade i oss. Regnet som vi trodde skulle komma gled sakteliga iväg på annat håll och vi återvänder till bilen lika torra som vi kom iallafall vi som inte badat.

(null)

Eddie blev precis lika förtjust i Magnus som han blivit för Ingrid så det fick bli lite gos innan Eddie och jag skulle vidare.

Tusen tack för allt kära Ingrid ❤️
Om inte du hinner att komma till mig
så ses vi även nästa år i ditt vackra Jämtland.
Dagarna rusar iväg. Fullt av trevliga aktiviteter hela dagarna. När kvällen kommer och jag kryper ner i sköna sängen, laddad för att skriva om dagens utflykter på min blogg stängs ögonen automatiskt. John Blund ger mig inte en möjlighet att ens skriva den första meningen. Nog om det. För nu ska jag berätta om min vandring nästan upp till Åreskutans topp.
Alla var grymt taggade för att gå upp till toppen, det var inte bara vi som var där och var taggade utan även tusen mygg och sådana där blinningar eller bromar (vet ej skillnaden) som surrade runt oss hela tiden. Jag brukar inte vara nojig men just sådana typer var jag jätte känslig för enligt mitt test jag gjorde för två år sedan. Medicin och spruta var nerpackad ifall det skulle bli ett stick. Jag klarade mig som tur var men det var andra i gänget som var mer attraktivaste som tur var.

(null)

Vi gick och gick. Eddie tyckte detta var helt fantastiskt, lite jobbigt var det allt eftersom hundkopisarna gick långt före. Hundkopisarnas matte hade varit på Åreskutan många gånger eftersom hon jobbat där i flera år så hon behövde inte vända sig om lika ofta som Eddies matte gjorde, för inte vill jag missa allt det vackra bakom ryggen.

Det var väldigt svettigt att gå uppför, tur det fanns snö att svalka sig med.

När vi hade gått enda upp till där linbanan vänder och gå ner igen var barnen så trötta så de ville inte gå till toppen. Jag tänkte att det spar jag till nästa år.  Jag hade tänkt att gå ner men eftersom Eddie aldrig åkt linbana så var det ju ett ypperligt bra tillfälle att få träna honom på detta. Som med allting annat är han ju grym på nya miljöer.

Vilken härlig upplevelse,
den gav mersmak.

När vi kom till Östersund var vi tvungna till att handla och när vi ändå var där så passade vi på att äta lite lunch. Från Östersund till Mörsil så är det ca en timmes körning. Efter alla timmar i bilen så var ju den sträckan snabbt avklarad. I Mörsil så bor vi i hos min svärsons tvillingsyster med familj. Det var ett kärt återseende när vi kom fram. Eddie och jag har ett eget litet hus där vi trivs mycket bra.

(null)

Eddie var badsugen efter morgonen och förmiddagens biltur och eftersom A bor intill Semlaån så fick det bli bad både för stor som liten.

Det blev nog tre bad för vissa i familjen den eftermiddagen. Jag nöjde mig med att plaska lite med fötterna just vid detta tillfället.

Fortsättning följer 🤩

Efter en god hotellfrukost lämnade vi Sundsvall på söndagsmorgonen för vidare färd mot Östersund. Här är så fantastiskt vackert längs med vägen med alla blommor vid vägrenen och fina vidder. Ögonen vill inte blinka av rädsla att missa något. I Gällö blev det glasstopp och en långpromenad med Eddie. Naturligtvis blev det även ett bad eftersom Eddie tycker det är skönt att svalka sig.

(null)

Under promenaden så fann jag dessa smaskiga bären. Hoppas de mognat tills jag kör hem så stannar jag och plockar de då.

Fortsättning följer 🤩
Efter åttiotre mil med flera stopp för hundrastning och sträcka på ryggenstopp så kom vi fram till Sundsvall.   Väldigt vackert väder även här. Naturligtvis så letade vi upp ett naturreservat för att rasta Eddie efter alla timmar i bilen.

(null)

Eftersom naturreservatet ligger på en stor kulle så fick vi ta trappan upp till den fina utsikten. Jag säger bara "sååååå mäktigt".

Nu äntligen är det sängen!
Längtar till frukosten 🤩

Idag på morgonen när jag lämnade jobbet så kände jag en oerhörd lättnad samtidigt som jag kände mig som en svikare. Vi har haft det grymt jobbigt på jobbet under en längre tid. Det finns inga vikarier och jag har jobbat extra trotts att jag redan jobba hundra procent. Nu när jag går på semester så vet jag att de inte kan få in någon när det fattas medarbetare. Ska försöka att njuta av min välbehövlig avkoppling som jag så väl behöver för att orka jobba igen när ledigheten är över.

(null)

Trots att jag jobbat mycket denna veckan så har jag även hunnit med en del måsten som har hängt över mig ett bra tag. Nästnästa vecka är det redan ett år sedan kära pappsen gick bort och det fann lite bankärenden kvar att göra och så skulle alla vapen lämnas in till polisen. Vissa vapen ska säljas eftersom de är samlarvapen och det verkar ju finnas en marknad för sådant. Känner en kille som ombesörjer det som tur är så jag slipper rodda i det. Nu är allt klar och det känns oerhört skönt att få ett avslut på det som måste göras.

Eddie har bott hos min dotter med familj en vecka nu när jag jobbat mycket samtidigt som jag har haft annat för mig. Skönt för Eddie att få kunna vara ute på dagarna i deras stora trädgård. Eddie har verkligen levt livets glada dagar med gos, aktiviteter och mycket annat. En av dagarna hade Eddie varit med svärsonen på golfbanan, Något som säkert skapade en del uppmärksamhet. Eddie hade skött sig mycket väl enligt svärsonen.

Eftersom jag ska iväg på äventyr ett par veckor så behövde jag även packa. När jag hade plockat fram allt som jag trodde mig behöva så insåg jag att jag skulle behöva hyra en buss. Vet inte hur det kunde bli så mycket pryttlar, kläder och annat bra att ha. Hälften åkte in i garderoben igen,det här med att packa är verkligen inte min grej.

(null)

Nu är allt instuvat i bilen och vi lämnar ön  som fick sig ett besök innan vi drar vidare i morgon.

Nu äntligen ska det bli av!

Jag är inte riktigt redo att säga farväl till juni känns som om den nyss kom. Att ta farväl är inte min grej, helst inte när den innehåller värme och glädje. Vi var inte riktigt färdiga med varandra faktiskt. Jag bad dig stanna lite till, bara några dagar. Du har varit fantastisk med allt som du bjudit på. Tack för denna gången. Förhoppningsvis ses vi igen nästa år.

(null)

Avlutade månaden med dessa båda godingarna.

Så passade vi på att äta lite också.