När cirkusen kom till stan så beställde dottern biljetter till oss. Dottern och N är galna i cirkus, men det var visst inte Mini. Redan i första aktern ville han gå. Med mycket övertalning stannade han i mammas famn med näsan intryck i hennes hals, trots hundar, hästar, akrobater och jonglörer. Han kikade fram ibland med en missnöjd min.
Som tur var så togs det lite foto innan ögonen blev rödgråtna med tårarna rinnande ner för kinden.

(null)

I andra aktern tog Mini och jag bussen hem, han skulle verkligen inte vara kvar.
N fick träffa Clownen när vi åkt. Mini tyckte den var läskig och hemsk.  Jag tyckte att han såg snäll ut.

Buss var mycket roligare att åka. Fotot är från när vi åkte till cirkusen. Hem satt han klistrad i min famn.

(null)

Nästa gång åker nog N och dottern själva på cirkus 🎪.

Alltid trevligt att träffa goda vänner när man inte setts på ett tag. Timmarna rusar på och plötsligt är klockan sent. När jag gick hemåt var det så stilla så det kändes som att stan höll andan. Inte en krusning, inga skri frå måsarna och ingen trafik. Stan hade somnat.

Vackert 😍

Den årliga midsommarafton (när jag är ledig) börjar med blomplockning och kransbindning med Egbys hembygdsförening.

(null)

Årets gäster på ön, dotter med familj.

När kranarnas var fixade bliv det dans runt midsommarstången. Spelemännen fick de flesta av besökarna att rasta på benen. Tyvärr ingen bild, för naturligtvis var även jag runt stången och hoppade svanslös groda.

Kvällen avslutades ute i trädgården med mat, dryck och glad toner från spelmännen som spelade in på småtimmarna.

(null)

Midsommardagen var det dags för bröllop och då var jag och mina fixarvänner där och serverade. Vilken trevlig kväll.

💖
Idag har de fått jobba för brödfödan mina kära sommarjobbare. Varje år måste sly och annat som växer där det inte ska fixas till på min lilla plätt på ön. När föräldrarna ändå jobbar så kan tjejerna hänga med mig. Nu ser vi stenmuren igen och det gillar jag.

(null)

Tyvärr så fick alla vinbergssnäckor flytta på sig till en annan del av trädgården.

Tjejerna hjälpte så gärna till med flytten. De tog de så försiktigt och flyttade de till ett ställe i trädgården där vi inte rensat. Där kan igelkotten och snäckorna samsas om utrymmet.

Det tog inte lång stund innan alla snäckorna sniglat sig iväg.

💕
… som inte finns med oss längre.
Idag skulle du fyllt 89 år. Det är tre år sedan vi firade din 86-års dag. Några veckor senare avslutade du din stund på jorden. En befrielse från sjukdom när det inte finns någon bot eller bättring. Idag samlas vi för att äta smörgåstårta och prata trevliga minnen, för det är så du hade velat att det skulle vara.

(null)

Det finns ju en och annan tokighet att minnas och skratta åt.

♥️
Då var det W:s tur att sluta grundskolan. Klart att man ska få öppna en flaska bubbel då.

(null)

Naturligtvis så är den alkoholfri, men det bubblade och korken for iväg med raketfart. Vilken linje det blir till hösten är inte riktig klart ännu. Det står mellan tre val iallafall.

Lillasyster och småkusinerna hjälpes åt med tårtan och det fanns inte en smula kvar efter att vi hade fikat.

Sommarlovet mellan grundskolan och gymnasiet är speciellt.

♥️

Perfekt avstånd mellan trappstegen för att en lite kille kan brygghänga i väntan på pizzorna som skulle bli klara på restaurangen som ligger precis intill. Efter att jag vilat en stund på eftermiddagen igår så undrade dottern om vi skulle ta och mysa lite innan jobbet.  Det tackar man ju inte nej till.

(null)

Pizzorna var goda, sällskapet trevligt och utsikten perfekt.

När klätterapan hivade sig upp i den tre meter höga skulpturen som är en del av "kvintessensen" i de fem elementen i en skulpturgrupp på Pottholmen, då kom lillebror med bannor. Där uppe skulle man minsann inte klättra.

Troligtvis var det för att han själv inte skulle kunna ta sig dit upp, eller för att mamman helt enkelt sa att "där kan du ju inte klättra".

(null)

Trevligt sätt att ladda inför en jobbnatt 💖

….. eller kornvallmo som den också heter. Kornvallmon blommar rikligt juni, juli och augusti. Det var full aktivitet i mitt lilla vallmofällt som jag låtit växa upp till glädje för de som flyger. Humlor, bin och andra flygande gäster som anser sig att ha något att hämta i blomman.
Jag ställde klockan på tidigt idag för att jag hade en tid att passa hemma. Det tar ju nästan två timmar att köra från stugan till Karlskrona, men jag ville ju även hinna med att njuta av min trädgård innan jag körde hemåt. Vilken fantastisk morgon.

(null)

Jag har även sparat hubbar med prästkragar, de har verkligen förökat sig rejält på tre år. Vackra blommor.

Det är något visst med att stiga upp tidigt även om jag helst föredrar att sov till det på morgonen. Tror bestämt att jag ska börja att nyttja morgonljuset lite flitigare, iallafall två dagar i veckan om jag är ledig.
Det ser ut att bli gott om vindruvor i år.

💖

Slättanäs badplats fick ju besök av oss på 4-åringens födelsedag. Där finns inte bara en mycket omtyckt badplats, för runt om så växer där även gikantiska ekar.  Mellan parkering och badplats får man gå till fots några hundra meter. Där brukar fåren gå och beta, men just idag låg de säkert och kurade under någon av de kungliga ekarna lite längre bort i skuggan.

Troligtvis är det inte någon som besöker badplatsen som missar de stora ekarna, men för säkerhets skull finns det både pilar och information.

(null)

Ön som syns mellan grenarna kallas för Blötö. Ön består mest av hagmark, tuvig havsstrandsäng samt en av områdets äldsta ekar. Där ska visst även finnas ruinerna efter en enkelstuga samt jordkällare.

Sonen bor på cykelavstånd till denna vackra natur. Så hit tar vi oss när som under året.

Vilken härlig födelsedag det blev för lilla fyraåringen. Jag fick minsann ställa klockan för att inte missa födelsedagsfirandet. Pannkakor och glasstårta stod på menyn och efter det blev det bad.

Väldigt mysig eftermiddag.
♥️ Farmors lilla älskling ♥️

♥️
När ungdomarna är långlediga så passar man på att bjuda in till god mat och solen på ön. Jag glömde nog den där lilla detaljen att berätta om den egentliga anledning.

Sonen fixade maten alla kvällar vi var där. Pizzan var enormt god.

(null)

Grillen har varit till stor hjälp vid alla måltider.

Nytt tak på friggeboden är verkligen på tiden. Dottern  har varit arbetsledare för takbygge. När hon och delar av familjen åkte hem på måndagskvällen fick jag ta på mig den uppgiften. En bild på en dela av taket som behöver bytas ut.

Sonen hann även skissa på ett bygge som han skulle vilja få njuta av innan sommaren är slut.
Vi får se hur det går med det 😅.

(null)

Tack för hjälpen och mysiga dagar 💓

Nu har 11-åringarna städat och fixat inför första övernattningen i år. Vilken lycka. De är lika lyckliga varje gång det är dags för husvagnen att komma på plats.

Grillen tändes för sonen hade planerat för pizza.

(null)

Så smaskigt! Det finns inget som slår hemmafixad pizza.

Vilken härlig kväll i stugan

♥️
Inte många droppar, men ibland får man vara glad för det lilla. Förhoppningsvis så kommer det mera denna första sommardag.
Annars får vi nöja oss med blåregnet som vackert blommar i Hoglandspark.