Bröstcentrum

2kommentarer

På självaste hjärtedagen fick bröstcentrum ett besök av mig. Så smidigt, en kallelse och så är det gjort. Ja, förutom att man ska ta sig dit då förstås. Det var första besöket för min del på det nya bröstcentrumet som öppnade juni 2021. Allt under ett och samma tak, från mammografi till utredning och uppföljning för de som är behov av det. Vårdbyggnader för övrigt är 12 100 kvadratmeter stort och här finns även njurcentrum, mikrobiologi, bårhusverksamhet och lite annan verksamhet. På taket finns 200 solcellspaneler, som beräknas producera 
68 800 kilowattimmar el per år.  Under byggnaden finns 28 borrhål som är drygt 200 meter djupa, denna geoenergianläggning täcker både husets värme samt delar av kylbehovet. 

(null)

Det har tagit sin lilla tid, planeringen började redan 2013 med byggstart februari 2018, så stod det hela klart 23 månader senare av en kostnad om 330 miljoner kronor. Årligen genomför 21 000 mammografiundersökningar i Blekinge och cirka 150 fall av bröstcancer konstateras årligen i länet. Nytt och fräscht med nya fina röntgenapparater. Självinchekning var också väldigt smidigt, nu slipper man passera centralkassan, det var bara till att registrera sin ankomst via en terminal. Från det att jag kom in genom entrén till att jag var klart så tog det ca elva minuter. 

(null)

I foajén så stod de här små figurerna och önskade mig välkommen, de tittade uppåt, två av de iallafall och det var ju dit jag skulle. Vem som gjort dessa får jag nog ta reda på nästa gång jag är i byggnaden 

(null)

På väggen ovanför trappen tittade dessa ner på mig. De var väl lite nyfikna kan jag tänka mig. 

(null)

Då önskar jag att min tuttisar inte innerhåller mer än det som ska vara där. 
Förövrigt så sov jag bort hjärtedagen. 
Natt två av tre snart avklarad. 







2 kommentarer

Micke

15 Feb 2023 18:10

Önskar dig stort lycka till med resultatet av denna undersökning.
Ha nu en underbar kväll.

Ibod11 - Ingrid

15 Feb 2023 18:13

Bra med klimattänk när det byggs nytt och fint. Visst är det en förmån att få dessa kallelser, även om jag inte direkt ser fram emot dem. Jag hoppas och tror att du ska vara fri från allt som inte ska finnas i brösten. Jag brukar tänka att det inte vore det värsta man kan råka ut för, samtidigt som jag aldrig tror att jag ska drabbas. En väldigt jobbigt och trist diagnos men med oftast god prognos.
Kram

Kommentera

Publiceras ej