Nattvandrare

2kommentarer

Tror du på spöken? Skulle du våga sova på en plats som sägs vara hemsökt av spöken. Bäckaskogs slott i Skåne är ett sådant ställe. För några år sedan var jag på Bäckaskogs slott och sov över. Sent på natten vid tolvslaget gick vi på spökvandring. 

(null)

Nu är det ju så att spöken håller sig oftast undan vid sådana tillfällen när det anordnas vandringar. Elvira är ett sådant spöke, hon brukar endast skrida fram genom salarna när alla sover. Efter spökvandringen så gick jag och satte mig på en enskild plats för att se om jag kunde få en skymt av henne, troligtvis så såg hon mig ändå. 

(null)

Jag fick inte ens en skymt av Karl den XV’s häst "Shejk" som brukar galoppera i panik genom parken. 

(null)

Bäckaskogs slott har anor från 1200-talet så det vore ju lustigt om det inte skaffat på sig ett och annat spöke genom åren. 
Just det! Spökvandringen var väldigt spännande och mycket bra. Det fanns de som inte vågade gå själv till sina rum efter turen. Om jag inte minns fel så var det visst en som svimmade under själva vandringen, men det kan ju berott på annat. 
Örenas slott ska visst också vara bebodd av spöken. Har även varit där och sovit över, men som min faster brukade säga att "det enda spöket som finns är det du ser när du kollar dig i spegeln". 
Det kan ligga något i det! 

2 kommentarer

S

30 Mar 2022 09:30

Jag är inte spökrädd, men man får väl leva sig in i det hela lite om man är på spökvandring och skrämma sig själv! En slottsnatt låter ändå ganska trevligt. Skrattar gott åt din fasters kommentar! :)

Kram!

Ibod11 - Ingrid

30 Mar 2022 18:38

Jag är vanligtvis en väldigt rationell och analyserande person som inte tror på något övernaturligt. Men det skulle inte hindra mig från att tycka att spökvandringen är läskig. Men under en sådan så vet man ju att det kommer att hända något skrämmande så det är nog mer de utklädda spökena jag är rädd för. Ungefär som när man går genom spökhuset på Liseberg. Däremot skulle jag kunna sova gott med hjälp av öronproppar och sömntablett :D
Det måste vara kul att ha varit med om detta några gånger. Om inte annat så är det säkert fina miljöer att vistas i.
Kram

Kommentera

Publiceras ej