Kunglig Röktobak!

5kommentarer

Hittade en plåtburk när jag rensade i lådorna på ön som stått i arbetsboden. 
Kungliga Flottans Röktobak i bleckask från 1915 eller 1916. Efter 1917 hette den endast Flottans Röktobak. Priset var 17 öre för en 50 grams blekask, den fanns även i pappask. 

(null)

Vid försäljning på tradera eller annan marknad så ligger priset på runt 100 kr. Eftersom jag gillar gamla plåtburkar så får asken stanna i mina ägor tills någon annan bestämmer över den. Roligt med små fynd i en bortglömd låda. 

(null)

Och i skrivande stund är det redan den andra augusti, Som alltid så rusar tiden på. 


5 kommentarer

S

02 Aug 2022 19:53

Lite roligt ändå hur de mest banala saker kunde få en stilig kunglig inramning förr. Jag tycker också att gamla burkar är charmiga.

Augusti ja... tiden bara rullar på. Förutom kortare värmeböljor har det ändå varit en ganska okej sommar tycker jag, och några soldagar till får vi säkert.

Ha en bra mitt-i-veckan, kram!

Micke

02 Aug 2022 20:54

Det finns ju någon tobak med det stuket även idag, fast de har väl bytt namn på det förstås.
Kul med gamla burkar av det slaget, kommer alltid till användning.

Ha en fin kväll :)

Ibod11 - Ingrid

02 Aug 2022 21:14

Kul med ett oväntat fynd och plåtaskar från förr är alltid trevligt att ha. Kan man hitta något användningsområde så är det ännu bättre, typ säkerhetsnålar eller kanske paljetter :D
Kram

Anki

02 Aug 2022 21:21

Jag älskar gamla plåtburkar! Bra att du inte tänker sälja den! :)
Kram

Gittan

03 Aug 2022 07:38

Den var gammal och det är kul med gamla saker. Ja tiden går fort det har/är en bra sommar tycker jag. Lite varm ibland kanske för min del men helt ok.
Ha en bra dag. Kram

Kommentera

Publiceras ej