Valnötsplockning!

3kommentarer

En skottkärra full av valnötter rullades hem till mig på ön igår. Valnötter är ju inte en nöt i den bemärkelsen utan en stenfrukt, avsett är den fantastisk god och väldigt nyttig. Denna nöt har ett högt innehåll av mineraler som järn, kalium, magnesium och zink. Den är rik på nyttiga fetter och innehåller omega-3 i form av alfalinolensyra. Valnötsträdet är mycket vackert med sina stora grenar som spretar ut från stammen. Ett moget träd brukar lämna ifrån sig mellan 25 och 35 kilo nötter varje år. Trädet som mina nötter kommer ifrån planterades 1954 och det tog cirka 10 år innan det gav någon utdelning. Men nu så blir det valnötter över både till mig och många andra.

(null)

(null)

Efter rensning från löv, gräs och nötternas ytterhölje så blev det ett nötbad. Jag skrubbade de lite lätt mot varandra för att få bort det värsta. Gummihandskar är att föredra då man handskas med valnötter eftersom de kan färga av sig på händerna och det kan ta långt tid att få bort.

(null)

(null)

Nu är det dags för torkning på ett lakan intill elementet innan knäckaren får göra sitt jobb. Troligtvis så kommer jag att hjälpa torkningsprosessen lite genom att lägga de i ugnen på väldigt svag värme i några timmar. 

(null)

Tills mina egna valnötter är klara så fortsätter jag att knapra på de som jag fått av min granne tidigare i år som är från förra årets skörd. 

(null)

Det är lätt att misslyckas med torkningen sägs det men jag hoppas på att allt flyter på så att jag kan njuta av mera valnötter när de i påsen är slut. 

Just det, idag är det onsdag! 



3 kommentarer

Anki

27 Oct 2021 07:20

WOW! Valnötter är bland det bästa jag vet! Så jag ska ärligt medge att jag just nu är avundsjuk!
Jag har plockat valnötter en enda gång och det var i Trädgårdsföreningen i Linköping. :)
Ha det gott och njut av dina fantastiska nötter!
Kram

Ibod11 - Ingrid

27 Oct 2021 17:28

Ännu en gång inser jag hur lite jag vet om mycket. Jag trodde inte att det växer valnötter i Sverige men nu vet jag :D Vilken fin skörd och vad roligt att kunna plocka från ett eget träd och sedan njuta av allt gott. Jag håller tummarna för att torkningsprocessen ska gå som det är menat och att du får massor av goda nötter. Och kanske räcker de ända till jul :D
Kram

Gittan

28 Oct 2021 17:45

Så gott och att ha egen skörd är ju ännu bättre. Det är ju så nyttigt med hoppas det går bra när dom är "på torken" Ha en skön kväll. Kram.

Kommentera

Publiceras ej