Två holkar till!

3kommentarer

När jag var på ön senast så stannade jag till hos holkbyggaren för att köpa några fler boplatser till min fåglarna. Det är bra med många fågelholkar för då kan de små liven även söka skydd under höst och vinter ifall det behövs. Bostadskön är lång så det behövs många holkar för att täcka bostadsbristen.

(null)

Den bruna med det lilla hålet passar till talgoxe, blåmes, talltita och andra lite mindre fåglar. Den röda med ett lite större hål passar till bland annat stare, gråsparv och pilfink. Tyvärr är inte dessa holkarna öppningsbara men det är inte de gamla holkarna som satt på ladgavlen då jag tog över stugan och de funkar bra som boplats år efter år.  Jag ska spika på lite takpapp på holktaket innan jag hänger upp boplatserna så håller de kanske lite längre. 

Då önskar jag en trevlig tisdag!

3 kommentarer

Micke

04 May 2021 10:00

För ett par år sedan gjorde eleverna på skolan sådana i träslöjden varvid de satte upp dem i skogen runtom skolan.
De sitter där än idag och det bor en och annan fågelfamilj i några av dem ibland.
Trevligt sådant tycker jag, ungarna älskar det.

Ha nu en fin tisdag. :)

S

04 May 2021 12:37

Holkarna ser rejäla och bra ut. Hoppas de kommer väl till pass.
Hos oss hade två blåmesar gjort varsitt bo inne i gatulyktor längs cykelvägen, man såg dem pila ut och in. Det såg lite vådligt ut, men väl skyddat mot glupska fiender var det nog åtminstone.

En trevlig tisdag önskar jag dig också. Kram!

Ibod11 - Ingrid

04 May 2021 18:59

Fåglarna blir nog glada för de nya holkarna och för att de slipper bygga bon helt från scratch. Jag tror nog att de klarar av att städa själva efter förra sommaren. Jag vet inte om de städar gamla bon i naturen eller om de bygger nya varje år men vill de ha undan skräpet så får de väl kavla upp ärmarna och sätta igång. Jag hoppas att du får se söta fågelungar och njuta av fin fågelsång :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej