För eller emot!

4kommentarer

Ja eller nej, det är den stora frågan just nu på jobbet, på sociala medier och hemma vid köksbordet. Vaccinet för Covid-19 här på jobbet planerades till i morgon men har nu blivit framflyttat till måndag eller tisdag. Jag har aldrig tvekat om jag ska ta eller inte. Det är bara till att få det gjort. Nu är det mycket snack om biverkningar och att det som rapporterats in nödvändigtvis inte behöver bero på vaccinet. Av 80.000 givna doser så är det ett 40 tal rapporterade biverkningar av olika slag. Några kända en del okända. Enligt rapporten vi fick idag så skulle det även vara 4 dödsfall men om de vet inte ännu om det beror på underliggande sjukdom eller vaccinets biverkningar. Jag har vaccinerat mig förut både mot influensan och fågelinfluensan, dessa gånger helt utan biverkningar men det vet man ju aldrig om jag har samma tur nu. 

(null)

Idag är det sex månader sedan pappa somnade in. Ett halvår, fattar inte var den tiden tog vägen liksom. Med tanke på hur sjuk pappa var den sista tiden så var det en befrielse för honom, även för oss naturligtvis. Att se någon lida och har ont och i stort hjälpbehov så tär det på alla. Även bouppteckningen är klar, det kom information från skatteverket idag. Vilket jobb det varit med den där bouppteckningen. Lättnaden var enorm när jag äntligen för någon månad sedan fått ordning på alla papper och annat som skulle skickas in. Anledningen till att det blev merjobb för mig var att pappa av omtanke hade en försäkring som skulle täcka bouppteckning. Corona och att personen satt i Stockholm försvårade det hela. Utan att gå in på alla försvårande detaljer så blev mina axlar befriande från det oket idag. Ett problem mindre iallafall. 




4 kommentarer

Anki

15 Jan 2021 07:34

Även helt vanliga receptfria mediciner kan orsaka biverkningar, både lättare och svårare ... och jag tror inte det är värre med vaccinerna.
Jag har aldrig vaccinerat mig mot någon influensa, men sak vaccinera mig mot Covid, så fort det blir aktuellt ...
Skönt att allt pappersarbete efter din pappas bortgång är klara ...
Kram

S

15 Jan 2021 15:41

Jag chansar på vaccinet, särskilt nu när jag börjar komma upp i åren. Har blivit vaccinerad ca 15 gånger i livet, som barn och vuxen, utan någon negativ följd. Det är förstås ingen garanti att inget händer just denna gång, men känns ändå lite trösterikt. Sedan har jag ju mångårig vana av en mängd mediciner med alls icke snälla potentiella biverkningar, så jag har vant mig vid att förlita mig på turen. "Biverkningarna" av en covid-infektion verkar ju sannerligen inte vara att leka med.

Känner med dig som förutom sorgen efter din pappa måste hantera all pappersexercis. Skönt att åtminstone det sistnämnda är klart.

Ta hand om dig och ha en fin helg, kram!

Ibod11 - Ingrid

15 Jan 2021 17:48

Liknande diskussioner förs nog lite varstans nu och jag förstår rädslan för biverkningar. Men jag blir glad när statistiken visar att alltfler blir positiva till att vaccinera sig. För mig har det aldrig funnits någon tvekan. Jag står inte först i kön och väntar men när det blir dags vill jag gärna ha mina sprutor.
Mitt i sorgen ska man orka ta itu med alla papper och myndigheter. Skaffa dödsfallsintyg som efterfrågas av olika instanser och få fullmakter från övriga dödsbodelägare. Jag förstår så väl att dina axlar känns lättare nu och kanske kan det riktiga sorgearbetet börja nu när det inte finns massor av "måsten" som stör. Nu kan ni minnas med både glädje och tårar och det är befriande och nödvändigt för att komma vidare.
Varmaste kramarna <3

Micke

17 Jan 2021 13:39

Vi får väl hoppas det fungerar med dessa vacciner, man blir ju lite "nojig" över detta med biverkningar men vad har man för val?
Kommer ta mitt vaccin när det blir aktuellt för mig och hoppas det klarar sig, vilket det nog gör trots min "noja".

Ja, det är mycket med bouppteckningar , jag lämnade över allt till begravningsfirmans försorg, gick väl på ett par tusen men det var det värt tror jag.

Min mamma gick bort 2006, tänker på henne varje dag, man saknar ju de sina när de går över till andra sidan.
Om det nu finns en "sida" förstås, vill nog gärna tro att det finns "något" där på andra sidan även om jag inte tror på gudar.
Återstår väl att se när den dagen kommer.

Ta hand om dig och ha det jättefint.

Kommentera

Publiceras ej