Borgholms Slott!

2kommentarer

Borgholms Slott "Nordens skönaste ruin" hör till de byggnadsverk som jag nästa är säker på att alla känner till. Idag är Borgholm Slott ett av regionens största turistmål och som knappast lämnar någon besökare oberörd. Eddie och jag brukar stanna till här när vi kör förbi för att gå en historisk vandring. Mycket att lukta på för fyrbenta, intressanta saker att se för tvåbenta. På ett eller annat sätt har den här platsen varit bebyggd sedan slutet på 1100-talet. Slottet är anlagt på krönet av den ca 40 meter höga landborgskanten med en fantastisk utsikt över Kalmarsund. Första gången som borgen nämns är 1281 när Magnus Ladulås firade jul här.  

(null)

(null)

Tur inte platsen kan tala för sig då hade nog Eddie och jag inte kommit fram till stugan innan solen försvann efter vårt besök där igår. Bilden är tagen från Borgholms Slotts södra sidan. Det var mycket snö så vi kunde inte ta oss fram till platån mot Kalmarsund. Den tecknade bilden är från 1700-talets början. 

(null)

Väldigt vacker vy i solnedgången när jag vände Slottet ryggen. 

2 kommentarer

Micke

19 Feb 2021 15:27

Öland är ju en fin ö och med ett sådant slott blir det ju inte sämre.
Gillar sådant, tack för denna historia.
Någon gång ska vi väl ta oss dit också igen.

Ha en fin kväll.

Ibod11 - Ingrid

19 Feb 2021 18:37

Jag har varit vid Borgholms slott några gånger och jag hoppas kunna komma dit igen vid tillfälle. En väldigt sevärd slottsruin. Fantastiskt vacker solnedgångsvy med vinterlandskapet och väderkvarnen :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej